Studieresa till Hässleholm

Nyligen gjorde klassen en studieresa till Hässleholms kommun. Det kändes som en av vinterns första dagar, en betydligt kallare dag än vad november varit dittills. Man får ju åka på ganska många exkursioner i den här utbildningen. Mötas upp klockan åtta i skolan och sedan bänka sig i den inhyrda exkursions-bussen. Jag tycker om det, idén om skolutflykten. Det känns som en sån klassisk scen, som bär på många minnen och associationer. Och jag tycker att vi börjar bli riktigt rutinerade på dessa utflykter, vi i klassen. Vi har t ex fått in en stabil repertoar av kalla lunchlådor som lämpar sig för att ätas utomhus utan micro. Och långsamt, långsamt lyckas vi ringa in det ultimata antalet lager av kläder man bör ha på sig för att inte frysa eller vara för varm. (detta är dock orimligt mycket svårare än vad det borde vara!!)

Väl i Hässleholm Vi fick träffa planarkitekter, ekolog, antikvarie och GIS-ansvariga som under förmiddagen (ackompanjerat med lyxigt frall-fika!) berättade om sitt arbete. På eftermiddagen besökte vi ett kvarter mitt i Hässleholms centrum som hade planer på sig att byggas om till något annat. Och nu var det vår uppgift att en och en komma med egna förslag om hur vi anser att marken bör användas. Så i nästa vecka ska vi få prova på att rita detaljplaner över området för att lära oss hur man på så vis kan reglera användningen av en viss plats.