Tjärö

En av kursens absoluta höjdpunkter har varit den årliga resan till Tjärö i Blekinge län (och det verkar även vara en stor favorit bland lärarna). Här får vi ta del av öns olika värden i form av kulturhistoria, artrikedom, turism och utifrån det ta beslut om diverse skötselåtgärder på utvalda platser.

I smågrupper får vi alltså bestämma vad vi vill ändra på en plats, om vi vill rensa buskage, fälla träd, öppna upp, skapa rum. Vidare ta i beaktning hur den framtida skötseln kommer att påverkas av våra val, med parametrar som succession, ogräs och liknande. Och sedan också framförallt faktiskt utföra det. Så tillsammans med landskapsingenjörsklassen åkte vi buss och båt ut för att sova två nätter i de mysiga vandrarhemstugorna. Förutom skolarbete blev det även lite tid för bastu, havsbad, grillning och glass på bryggan! En riktigt fin start på kursen.