Istiden

Tyvärr så var vår lärare sjuk idag och istället för föreläsningarna så fick vi sitta och läsa på egen hand i vår geologibok. Mycket har handlat om istiderna och hur olika berg och jordarter har skapats, men även en del om när under de senaste 10 000 åren som våra vanligaste inhemska träd kom hit till Sverige.

Imorgon ska vi få en föreläsare från Lunds universitet som ska gå igenom en del av det som skulle tagits upp och som vi har läst om idag.

Jag har haft ett möte med ordförande från kåren, några från lantmästarkåren och två samordnare av utbytesstudenterna och andra välkomnanden för att gå igenom lite preliminärt vad som kommer att hända under uppstarten till hösten. Känns som att det är mycket att göra, men vi ska nog klara av det. n_n

I eftermiddags så var det möte med odlingsutskottet för att bestämma vad vi ska odla på vår kolonilott på skolan under sommaren, snart ör det ju dags att börja så på riktigt när värmen kommer, och så bjöds det ju på fika. ^o^

Jag kunde tyvärr inte stanna så länge eftersom jag skulle bege mig av till en ABAR-föreläsning i Malmö på Form och Design center där nyutexaminerade arkitekter och landskapsarkitekter pratade om hur det varit för dem att ta sig ut i arbetslivet och vilka problem men även spännande utmaningar som de stött på under sin första år. Superspännande att höra alla olika sätt som man kan ta sig vidare på efter utbildningen.

Mycket självförtroende upplyftande att veta hur andra haft det och att det liknar det som man själv redan nu har gått igenom redan efter knappt ett år på utbildningen.

Alla jobbar på olika sätt men har ändå på något viss samma process i grunden för att komma fram till saker och för att ta sig vidare både i yrkeslivet och personligen. Detta är något som jag fått höra både på universitet och av andra utomstående föreläsare från olika yrken och något som man absolut har nytta av att tänka på.

Längtar tills det ser ut så här igen…