En dag i larkstudentens liv pt. 2

Hej på er! Jag tänkte att ni skulle få hänga med mig idag. På onsdagar har alla elever icke- schemalagd tid på efter lunch. På den här tiden kan vi plugga eller delta i kår- aktiviteter. På onsdagar sänds även Bonde söker fru, som jag och mina kollektivkompisar tittar på. Jag har alltså en dag full av aktivitet framför mig. Häng med!

Kl: 08:30 Dagen började med en god bok, med andra ord litteraturen som skulle läsas inför det stundande litteraturseminariet. Jag försöker utnyttja alla små stunder för att ta mig igenom de kapitel som ska läsas, även under frukosten.

Kl 09:10 När lektionen hålls på andra sidan campus från där jag bor och tiden har gått fort på morgonen kan det bli stressigt. Idag fick det bli cykeln. Så här fint kan det se ut i morgonljus, anledning nog att börja läsa på SLU kan man ju tycka.

Kl 09:15 Dagens lektion drar igång. Idag introduceras vi till en ny uppgift. Eftersom kursen jag läser nu heter Planeringens grunder jobbar vi mycket med översiktsplaner och detaljplaner. I den här uppgiften ska vi få öva på att rita vår egna detaljplan. Detta ska göras utifrån ett case: SLU Alnarp vill utveckla sitt campus med en ny hörsal och cykelhus. Men var ska dessa placeras? Vi ska skapa en detaljplan för detta. Planen som ni ser ovan är dock en situationsplan och beskriver inte mer är byggnaders placering och förhållande av varandra. Denna är vårt skissunderlag. Ni ska få se!

10:15 Att lära känna en plats. För att kunna skissa och planera är det viktigt att ha kännedom om den plats vi jobbar med. Dokumentation och insamlingsarbetet börjar.

Dokumentationen görs bäst genom skiss och foto. Jag är ganska dålig på att fånga en plats i skiss och bestämmer mig för att fota och filma för att dokumentera platsen tills vidare.

Är vi redo för att gå in? Ja, det är vi.

11:00 Vi går in och sätter oss i biblioteket. Med skisspapper och skalstock i högsta hugg börjar vi planera för platsen. Jag lägger fokus på platsen redan existerande uppbyggnad och att ta till vara skugga och sol. De nya byggnaderna och parkeringen gömmer jag bakom ladan (som i case:et ska byggas om till studentbostäder och lektionssalar).

12:00 Nu är det lunch. Mums!

Efter lunchen blev det mest läsning för min del. Inte så kul att dokumentera. Mer än så här har inte hänt än, för i skrivande stund är klockan 16:00 och jag har en paus i läsandet. Snart ska jag sätta igång igen.

Publicerat den
Kategoriserat som Campus

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.