Ny kurs och nya möjligheter

Jag har börjat en ny kurs! Den heter planeringens grunder. Så här går det att läsa på kurshemsidan:

”Kursens syfte är att studenten ska uppnå grundläggande kunskaper kring landskapsinformation och dess användning inom fysisk planering samt kunskaper om analys av landskapets uppbyggnad och markanvändning samt därtill hörande ekologiska, kulturhistoriska och visuella värden.”

Vi ska alltså lära oss om landskapet i stor skala. För att göra detta kommer vi introduceras till GIS. GIS står för geografiskt informationssystem och är ett digitalt kartsystem som används för att samla och presentera geografisk data. Den här datan kan bestå av allt från hur många skräppkorgar vi kan hitta i en park till hur klimatförändringar förändrar områden över tid. Allt handlar om vilken information vi väljer att analysera i systemet. GIS används vid fysisk planering och är ett viktigt verktyg inom förvaltning. Kursen har precis börjat och jag är fortfarande lite osäker på exakt vad jag kommer lära mig. Vad jag vet är i alla fall att jag är väldigt taggad på kursen och att det kommer ge mig en ökad insyn i vad mitt yrkesval faktiskt innebär. Men, så fort jag vet mer så kommer jag så klart berätta detta för er.

Skickar med er två bilder från vårt vackra campus i solnedgång!

Ni vet väl om att ni kan läsa mer om programmet och till exempel se vårt ramschema och läsa om de kurser vi pluggar här: https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/landskapsarkitekt-alnarp/

Med vänliga hälsningar/ Wilma

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.