Alnarp för klimatet!

Godkväll!

Som många av er kanske redan vet så har FN:s miljökoferens utspelat sig i Madrid de senaste dagarna. Konferensen som inbjuder länder och forskare att diskutera den allt mer akuta miljöfrågan. Här på Alnarp har vi ett engagemang, Alnarp för klimatet. Genom workshops och deltagande i fredagsdemonstrationerna som hålls världen runt vill de bidra till en ökad medvetenhet kring frågan. Ett av initiativen är detta:

Jag gör inte allt jag kan för klimatet. Jag kan göra mer och vill göra mer. Men genom en medveten konsumtion av både matvaror och prylar, en sparsam användning av vatten och ett mer mijövänligt resande hoppas jag att jag är en liten bit på vägen. Jag vill tro att vi med små medel kan åstadkomma skillnad. Vi är ju trots allt väldigt många och med ett stort antal kommer också en stor förändring.

BE BRAVE COP25! Studenter & Anställda, SLU Alnarp

Vi måste börja reflektera över våra vanor och vilka konsekvenser de för med sig. Vi måste utbilda oss själva inom klimatfrågor för att bättre förstå hur vi kan, genom ett förändrat, beteende jobba för en bättre och mer klimat- rättvis värld. Läs eller lyssna på Greta Thunbergs tal från klimatkonferensen, lika delar förlamande som inspirerande och väldigt viktigt.

Jag kan göra mer för klimatet (vår jord) och vill göra mer. Men genom en medveten konsumtion av både matvaror och prylar, en sparsam användning av vatten och ett mer mijövänligt resande hoppas jag att jag är en liten bit på vägen. Jag vill tro att vi med små medel kan åstadkomma skillnad. Vi är ju trots allt väldigt många och med ett stort antal kommer också en stor förändring.

Tack och hej från denna kvällsreflekterande student! /Wilma

Publicerat den
Kategoriserat som Campus

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.