Engagera dig!

Godmorgon!

Funderar du på hur studentlivet ser ut på campus Alnarp? Har du kanske hört om alla festligheter i Lund och funderar på vad som finns i Alnarp? Det ska jag svara på nu!

Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp är ett litet campus men med engagemang och samarbete skapar vi allt från sittningar till hantverksutskott och tisdagsfika här. Vi har även en kör, ett dendrologiskt- utskott och varje program har sitt eget råd. Möjligheterna att bidra och delta är stora. Här kommer ett axplock av alla de möjligheter som finns hos oss:

ASKs festkommité:

Detta är de som styr och ställer i sittningar/lounger och pabbar (Alnarps pubb). Tillsammans ger festkommitén oss kvällar vi sent kommer glömma. Som aktiv i festkommitén lär du dig allt ifrån att blanda drinkar till logistiken bakom att servera 300 personer. Du kan även vara verksam som DJ (musikgeneral) eller kock (Köksmästare). Läs mer här: http://www.alnarpsstudentkar.se/alnarp-studentkars-festkommitte/
Jag har inte varit aktiv i festkommitén på andra sätt än att jag gärna går på deras tillställningar. Vid ett tillfälle hjälpte jag till på en sittning som serveringspersonal. En väldigt kul utmaning! Så här såg vår dukning ut för kvällen.

Odlingsutskottet:

Är du intresserad av odling? Drömmer du om en egen trädgård? Har du en speciell tomatplanta du vill testa på att odla? I odlingsutskottet får du möjlighet till att driva en odlingslott tillsammans med andra människor som har samma intresse. I odlingsutskottet är inga drömmar eller projekt för stora, det är du som själv sätter begränsningarna. Varje år arrangerar odlingsutskottet en skördefest där vi får ta del av godsakerna som de odlat.

Friluftsutskottet:

Är du intresserad av friluftsliv? Vill du lära dig tända en eld? Älskar du att paddla kanot? I friluftsutskottet får du möjlighet att lufta alla dina tankar kring friluftsliv (bokstavligt talat) och njuta av natur tillsammans med andra.
Jag har inte kommit iväg på någon av friluftsutskottets aktiviteter än, men ser fram emot att göra det.

Småttingkommitén:

Det är oss du kommer möta under din första vecka på Alnarp. Som ny student slussas du och dina klasskamrater in i riktig Alnarp- anda. Under en vecka har du möjlighet att delta i aktiviteter där du får lära känna nya människor och även knyta kontakter mellan programmen. Vi har väldigt kul tillsammans och jobbar för att ge dig en fin första vecka på universitetet.
Jag var aktiv som fadder i år, otroligt givande och roligt. Det gav mig inte bara många fina minnen utan även många nya vänner och fina människor att hälsa på i korridoren. Varje år har vi ett tema på småttingveckan, i år var temat spion. Här är en bild på de tre stjärnor som axlade rollen och styrde veckan som småttinggeneraler. En stor applåd för: Måns, Elsa och Ida <3

Alnarpskören
Gillar du att sjunga i kör? Kanske har du tidigare erfarenhet och vill ta upp det igen? Alnarpskören träffas varje vecka för att sjunga tillsammans och vi andra får njuta av detta vid olika tillfällen. Idag ska jag till exempel få lyssna till deras luciatåg, något jag ser fram emot mycket.

Om ni vill veta mer om våra olika utskott och andra poster som finns i Alnarp ska ni kolla in vår hemsida: http://www.alnarpsstudentkar.se/utskott-och-befattningar/

Med vänliga hälsningar/ Wilma

Publicerat den
Kategoriserat som Campus

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.