Detaljplan

Hej på er! Jag hoppas att ni har haft en fin helg.

Idag tänkte jag berätta för er om vår senaste del i kursen planeringens grunder. I kursen ingår att vi ska få fördjupad kunskap om och förståelse för översiktsplan (ÖP) och detaljplan (DP). Båda skapas av kommunen för att reglera markanvändningen, översiktsplanen är en vision för hela kommunen medan detaljplanen beskriver markanvändningen för ett specifikt område. Detaljplanen är juridiskt bindande och är alltså den som reglerar markanvändningen i första hand. Översiktsplanen kan ligga som inspiration och ledstjärna när nya detaljplaner formuleras. Dessa planer skapas av tjänstemän på kommunen, dessa kan vara planarkitekter, landskapsarkitekter eller komma från andra bakgrunder med fysisk planering.

Samtidigt som vi får lära oss mer om ÖP och DP introduceras vi också till hur vi ska skissa och bygga upp en detaljplan. Jag tänkte att det kunde vara intressant för er att se fyra olika detaljplaner från fyra olika elever. Ni kommer märka att alla jobbar olika och ingens skissteknik är den andra lik.

Samma plats men olika sätt att skissa och formulera. Man behöver alltså inte ha ett tydligt formspråk eller ett specifikt sätt att uttryck sig på. Vi lär oss genom att prova och testa, genom att inspireras av varandra och våga göra om.
Dock har alla detaljplaner regler som reglerar vilka färger och symboler som ska användas för att denna ska vara lätt att läsa av och att alla detaljplanera ska ha samma formspråk. Detta är alltså exempel på hur processen till en klar detaljplan kan se ut och för att beskriva den stora variationen av metoder som kan hittas i en klass med blivande landskapsarkitekter.

Här kan ni också se min färdiga detaljplan för en framtida markanvändning av ett område på campus.

Med vänliga hälsningar /Wilma

Publicerat den
Kategoriserat som Campus

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.