Quercus robur

Att lära sig 150 lignoser

Vad har jag ägnat majoriteten av min vakna tid till? Jo, det ska jag berätta för er. Jag har vandrat runt i parken, fotograferat träd och lärt mig deras namn på latin. Listan är lång, närmare 150 träd på ett helt nytt språk: LATIN.

Varför är det viktigt att lära sig detta? Jo, det är viktigt för att de träd vi beställer också ska vara de vi får levererade från plantskolorna. Vi kan ta ett exempel, ek. Det finns olika typer av Ekar. Så om jag skulle beställa en ek är det inte säkert att jag får exakt den eken jag hade tänkt mig. Latin är det språk som vi alla inom branschen har gemensamt. Så om jag beställer en Quercus robur så får jag också en skogsek, alltså det vi oftast tänker på när vi tänker på en ek. Bilderna under illustrerar, av stjärnan Isa, hur skogsek och bergsek skiljer sig i habitus. Så att beställa fel kan ge tråkiga konsekvenser för formgivningen.

Det jag uppskattar mest med att lära mig arterna på latin är att jag helt plötsligt har mycket kunskap om och blir skickligare på att använda dem i min formgivning och planering. Det kan vara en sån enkel sak som att planera för en Malus domestica (Äpple) i en bostadsgård. Detta ger ett mervärde på platsen i form av fina vårblommor och god frukt på hösten.

Jag har en fråga till er! Är det något speciellt ni funderar över? Inga frågor är för små eller för stora!

Med vänliga hälsningar/ Wilma

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.