Söndagstips!

Hej på er!

Jag tänkte att vi kunde införa något här som heter Söndagstips. För vem älskar inte ett arkitekt- tips såhär på söndagskvisten. Jag tänker också att detta kan bli en liten utmaning för mig, att leta efter och fundera på intressanta saker för er att läsa/besöka eller titta på. Idag blir det ett sent söndagstips men jag tänker att jag i fortsättningen ska försöka uppdatera tipsen på morgonen.

Dagens tips är:

HEMMA HOS ARKITEKTEN- en serie på svt där vi får besöka en arkitekt och dess boning i varje avsnitt. Vi blir guidade runt i huset och i vissa fall även trädgården. De är tyvärr inte centrerade kring landskapsarkitektur men jag tycker att de är givande ändå. En av de saker vi alla arkitekter har gemensamt är den kreativa processen. Detta diskuteras i avsnitten. De ger oss även en inblick i svensk arkitekturhistoria, viktiga personer inom arkitekturvärlden och om inget av detta intresserar dig får du möjligheten att njuta vacker arkitektur.

PLUGGAGRONT- Du har väl inte missat SLUs instagram pluggagrönt. Här hittar du allt från veckans växt till en inblick i hur det är att vara fanbärare och kortare intervjuer från studerande och tidigare elever.

EN TANKE- Vad är vackert? Finns det skönhet i alla platser? Vad gör en plats attraktiv? Detta är frågor som kan vara tänkvärda för en landskapsarkitekt. Jag bär alltid med mig ett anteckningsblock att skriva eller skissa ner saker i från landskapet. På det sättet får jag min egen inspirationsbank att titta tillbaka i. Prova du också! (Om du är glömsk som jag och inte alltid kommer ihåg blocket så funkar det ju även med mobilkameran.)

Jag hoppas att ni har haft en fin helg!

Med vänliga hälsningar /Wilma

Publicerat den
Kategoriserat som Tips

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.