#pixlapiren

Inspirationsresa till Helsingborg

Jag kikar in här en snabbis för att berätta om ett mycket inspirerande besök i Helsingborg och deras projekt #pixlapiren. Vad är det här kanske ni undrar. Detta är ett projekt som drivs av Helsingborgs kommun. Pixla piren är alltså en pir, Oslopiren, där personer, företag och föreningar får möjlighet att genomföra sina ideér. Det kan vara allt från en konstinstallation till att spela kubb. Projektet bygger på idén om att du som medborgare ska få ta en pixel, en yta på 10×10 meter, i anspråk och göra den till din. Det finns även en skateboard- park, badplats, volleybollplan och möjlighet till att prova olika typer av gatukonst.

Att medborgarna i en stad ska få känna sig delaktiga är viktigt för den demokratiska processen. Genom att välkomna projekt av olika storlekar och olika typer som man gör på #pixlapiren tror jag att man stärker känslan av samhörighet i staden och nyfikenheten medborgare emellan. Hurra, säger jag för landskapsprojekt som denna!

Vi blev guidade på området av projektledaren och landskapsarkitekten Alfred Nerhagen som berätta om framgångar och motgångar som #pixlapiren mött. Att få en nyanserad bild av platsen och förstå vilka frågeställningar som kan dyka upp i denna typ av projekt är viktigt. En fråga som jag tar med mig är till exempel: För vem är det offentliga rummet och hur kan vi jobba för att nå ut till en så bred publik som möjligt?

Om du är intresserad av att läsa mer så finns det information på Helsingborgs kommuns hemsida och även en intressant artikel (från när #pixlapiren var helt ny) på tankesmedjan Moviums hemsida.

I studiebesöket ingick även att få testa på graffiti. Väldigt roligt och svårt!

Med vänliga hälsningar/ Wilma

Publicerat den
Kategoriserat som Skolarbete

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.