träd by bike

…med dendrologiska utskottet! Är man intresserad av träd och växter och bor i trakterna så borde man definitivt håll utkik efter Dendrologiskas evenemang! I vår har vi startat igång denna kårstudiecirkel, som varit vilande ett tag, med knoppvandring, lunchföreläsning, besök på plantskola och nu förra lördagen höll vår universitetsadjunkt och lärare Patrick Bellan trädvandring i Malmö! By bike. Ett gäng på ca 15 pers (några studenter och några utanför) startade vid Ribban och cyklade genom bostadskvarteren där vi stannade vid diverse intressanta trädindivider där Patrick berättade om trädet. Då han själv haft som uppdrag att inventera alla Malmös stadsträd så har han en detaljkunskap om respektive individ som nog få andra har, så det är ju förstås väldigt intressant och roligt att lyssna på! Att försöka rita en snabb skiss av träden i fråga medan man besöker det tycker jag är ett bra sätt att minnas trädet något bättre. Platanen på fotot står på en gräsyta intill ett radhuskvarter nära Ribban och i det kvarteret fanns många giganter som denna, bland annat Mammutträd och Atlasceder!

Vi rörde oss sen genom Pildammsparken och till södervärn, tog några avstickare för att sedan avsluta i Magistratsparken där vi spanade in den välkända hängbjörken samt plockade ginkgo-kärnor som förhoppningsvis går att driva upp till små ginkgos! Tack för en lyxig lördag!!