LARKDAGEN 2019

Planeringen inför Landskapsarkitekturdagen, eller Larkdagen, är i full gång! Enligt skoltradition är det just vi som går i årskurs två som anordnar det hela… Det är alltså en branchdag som i första hand är till för att stärka samarbetet mellan studenter, yrkesverksamma och företag. Den 26 april går det av stapeln och en stor del av klassen är involverad på ett eller annat vis. Några av oss sköter marknadsgörningen, några sköter ekonomin, några bjuder in föreläsare, några ordnar med fika och fest, och den gruppen jag är med i har hand om att bjuda in branch-företag, som under dagen har montrar på plats för oss studenter och andra besökare att besöka. Vi bjuder in produktföretag, arkitektbyråer, kommuner, tidningar och ideella företag. I år blir det ungefär 40 olika företag som kommer att närvara!

Under dagen kommer det bjudas på föreläsningar och workshops under dagens tema Communicating Landscape. Efter mässan mynnar dagen ut i en lounge och efterfest med studenter från Alnarp och en del som kommer från Ultuna! Det är ett riktigt roligt projekt och en i mina ögon väldigt givande grej för en som klass att göra tillsammans. En av föreläsarna som jag ser fram emot är kollektivet Dis/order, som presenteras såhär på vår hemsida:

Dis/order drivs av landskapsarkitekterna Karin Andersson och Johanna Bratel. Det är ett experimentellt och forskningsbaserat kollektiv som jobbar i både stor- och småskaliga projekt och tillfälliga konstinstallationer. Under våren kommer Dis/order bland annat utveckla en plats för och i samråd med ungdomar i Folkets Park i Malmö. Medborgarsamtal med lokalinvånare på värdegrunder som demokrati och jämlikhet är en integrerad del i Dis/orders arbetsprocess.

kolla in mer på http://www.landskapsarkitekturdagen.se/