Dendrologiska utskottet!

Ett av skolans utskott heter Dendrologiska utskottet! Ett utskott som legat i vila en tid, men det sägs att när det var aktivt så blomstrade det, hehe…!

Utskottet anordnar aktiviteter som har med träd och växter att göra. Det kan handla om växtvandringar, växttekniks-kurser, besök till arboretum eller botaniska trädgårdar eller plantskolor eller annat. Det kan också handla om föreläsningar inom nåt ämne som berör träd och växter, på ett eller annat sätt… Ofta finns ämnen som en föreläsare kanske brinner lite extra för men som inte riktigt platsar i någon kurs. Då kan den föreläsningen hållas med dendrologiska istället!

Nu är den i alla fall igång igen! Mycket peppade är vi alla. Jag är med och arrangerar lite, och till en början har vi haft en lunchföreläsning med en master-elev som berättade om sina två besök till Japans skogar, där han redogjorde för de spännande arterna han hittade där… Vi har också precis haft en knoppvandring med författaren av den nyutgivna boken Den Stora Knoppboken, som med unik fototeknik behandlar våra vanligaste träd och buskar, med över 200 artbeskrivningar i vintertid!

!

1 kommentar