ABAR! -riksarkitekt, tjejtrappa och ungdomsbibbla

ABAR är ett regelbundet återkommande event skapat av Sveriges Arkitekter Skåne, som består av mingelkvällar och föreläsningar på Form/Design Center i Malmö. Ett tillfälle för medlemmar att mötas, diskutera och fördjupa sig i ämnen som arkitektur, inredning, landskap och stadsplanering. Förra veckans event presenterade hela tre olika punkter, nämligen Sveriges nya riksarkitekt Helena Bjarnegård, samt de två projekten Tjejtrappan och KRUT.

För det första, ”Sveriges Riksarkitekt”, smaka på den titeln. Va! Riksarkitekt?? Det hade jag ingen aning om fanns! Det är tydligen en ny tjänst hos Boverket. Jag läser på Boverkets hemsida att Riksdagen förra året gav Boverket i uppdrag att ansvara för samordningen av arbetet med ”arkitektur och gestaltad livsmiljö i landet”. Denna satsning har gjort att Boverket vuxit och gjort många nya rekryteringar, samt inrättat en ny tjänst som riksarkitekt. ”Riksarkitekten ska bland annat vara ett stöd till kommunerna i frågor om gestaltning och hållbarhet i planeringsarbetet.” källa
Helena Bjarnegård är i grunden landskapsarkitekt, vilket vi larkare förstås tycker är extra kul, och innan detta uppdrag som hon blev tillsatt på i höstas arbetade hon som Stadsträdgårdsmästare i Göteborg. Grattis, Helena!!

Tjejtrappan, placerad under sommaren 2018 på Gustav Adolfs torg i Helsingborg, är ett av en rad skapelser ur projektet #Varärtjejerna, som är ett laborativt samarbete mellan Tengbom, Helsingborgs stad, forskare, skolan, polisen och elever från Wieselgrensskolan. Installationen sammanfattar 15 tjejers reflektioner om staden och samhället och ställer frågor om inkludering, rättvisa och jämlikhet. På trappan är alla välkomna men dess placering beror på att det är en plats där tjejerna vanligtvis inte känner sig trygga på. Trappan är ett försök att skapa en trygg plats för både tjejer och killar.

KRUT är tillsist namnet på en ny ungdomsavdelning på Malmös stadsbibliotek. Det är ett projekt där fokus har legat på vad som kännetecknar en inkluderande och jämställd miljö som är välkomnande för alla, och hur en process drivs för att skapa just en sådan miljö och arkitektur.

Vilken toppenkväll va!