Kinafälten…!

I fredags fick min klass vara med om en riktigt spännande grej! Shhh, classified content! På Alnarp finns alltså ett stort område vid namn Kinafälten som är inhägnat med lås och bom. Bara det är ju spännande. Innanför finns en enorm mängd växter som under början av 2000-talet hämtades hem till Sverige från Kina. Växter som de som genomförde projektet hade hopp om att i framtiden fungera i ett svenskt klimat. Roliga ekar, lönnar, björkar, och bambu i massor. Detta växtmaterial får inte lämna området och spridas i och med att man ännu inte vet hur det skulle klara sig och eventuellt påverka den svenska floran.

Grejen är dock att detta projekt liksom lades på is i brist på finansiering. Därefter har dessa träd och buskar fått växa helt fritt fram tills dess att några kursansvariga tog med sina studenter in för några år sedan för att i studiesyfte börja röja upp den vägg av växter som de möttes av. Och sedan dess har man i vår nuvarande kurs låtit elever komma in för en dag få träna på skötselåtgärder. Vi fick klippa sly, höja krontak, fälla träd och smaka på läskiga frukter. Och väl där inne kändes det inte riktigt som att man var i Sverige, utan någon helt annanstans. Det var en vacker och spännande upplevelse. Och tänk vad häftigt om man kunde börja använda dessa träd på den svenska marknaden! Jag hoppas att det kommer bringas nytt liv i detta projekt så småningom och att man kan ta till vara på denna jätteskatt!