Workshop med Ultuna

Föreläsningar om biologisk mångfald och hur den kan främjas utan att man slutar producera på platsen. I själva verket så påpekade vår föreläsare att man måste fortsätta bruka marken på olika vis, slå eller låta det betas av kött eller mjölkdjur för att den störning som behövs för att ettåriga växter ska kunna spira på platsen. Eftersom vi saknar de djur som förut betade landskapen så att de hölls öppna så måste vi låta våra tama djur beta landskapen i deras ställe.

Även om det är lite deprimerande att lyssna på hur mycket ”fel” som vi människor har gjort och så mycket som vi förstört så finns det saker vi kan göra och en massa saker som vi kan tänka på när vi skapar och förvaltar landskap. Vi måste uppfinna  sätt att använda landskap till mer än en sak åt gången. Genom att ge en plats flera möjliga användningsområden kan man förvalta utan att förstöra och få en tydligare närhet till naturen.

Under lunchen var jag med i en undersökning där de vill ta reda på hur olika landskap och situationer kan få oss att lugna ned oss efter att vi blivit uppskrämda. Ganska obehagligt, men ska verkligen bli spännande att få reda på resultatet som de samlar in från flera olika universitet i flera länder för att vi ska kunna skapa så avslappnande platser som möjligt när vi planerar i framtiden.

Nu i kväll hade Sveriges Arkitekter sponsrat en workshop som vi arrangerade här i Alnarp för att kunna lära känna studenterna från Ultuna som kom ned redan idag inför morgondagens Landskapsarkitekt-dag med en massa företag och föreläsningar.

Med årets tema Divide, cross & connect fick vi i grupper rita en skiss som förklarade en gräns som vi fick välja från en pott med olika gränser, både fysisk och abstrakta. Väldigt roligt att få se hur alla andra tänkte och sedan få tolka de andras skisser för att skapa en modell som skulle gestalta gränsen.

Blev en hel del spännande prat om hur utbildningen var här jämfört med hur den var uppe i Ultuna. Hoppas att jag kan åka upp dit och titta någon gång. ^^

Riktigt vårigt idag!