Vad som händer just nu.

Jag går som sagt tredje året på jägmästarprogrammet, och just nu läser vi en kurs som heter: Forest management planning and forest health. Kort sammanfattat handlar kursen om hur man planerar för skötsel av skogen. Det här är den första kursen vi läser helt på engelska. En utmaning naturligtvis, men bra träning inför både resten av programmet och arbetslivet. Det kan kännas speciellt att ha redovisningar på engelska inför resten av klassen, men även om alla kanske är olika bra på engelska så är alla också medvetna om att det är en extra utmaning för samtliga. En stor del av kursen handlar om att vi ska göra skogsbruksplaner. Detta görs i grupper om 3-4 personer och imorgon Måndag börjar vi inventeringen av fastigheten i fält. Jag och två klasskompisar ska göra plan på en fastighet utanför Sundsvall.

Är man inte bekant med begreppet skogsbruksplan så kan man säga att det är ett hjälpmedel för privata skogsägare för att se hur fastigheten ser ut, vad den innehåller för olika skogsbestånd och vad som ska göras inom de närmsta åren.

Man kan tycka att begreppet ”Forest health” låter märkligt, vadå ”Skogens hälsa”? Den delen berör sjukdomar och insekter som kan drabba skogen. Finns mycket mer som kan orsaka skada på skogen än man kan tro, och att identifiera vad som drabbat skogen är inte helt lätt. En rapport om sjukdomar ska skrivas på den här kursen, också den på engelska. Känns som jag skriver i slowmotion, men det går.

Återkommer i veckan med hur inventeringen fortgår. Sparkar igång Skodan kl. 05 imorgon bitti, så kan va dags för en ålderman som mig att sova nu. Morgondagens mest spännande blir att se om min klasskompis Nils är vaken när vi ska åka!

Hörs hej!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!