SHS – Skogshögskolans studentkår

Så, vår studentkår då. Vad är egentligen en studentkår? När jag började plugga hade jag ingen koll på hur det var att plugga på universitet och jag visste absolut inte vad en studentkår var. Nu ska jag försöka förklara det för er.

En studentkår är till för studenterna på skolan eller programmet. Den ska helt enkelt göra livet som student lite bättre och lite lättare. Hur går det till då? Vår studentkår har flera uppdrag, dels har skolan en tät kontakt med skolan och ser till att undervisningen går rätt till och att studenterna har de förutsättningar som krävs. Vi har en sektion som heter Studierådet. De är vår studiebevakande enhet som ser till att alla får den undervisning de har rätt till och de representerar studenterna på möten som berör utbildningen. Har vi studenter någon synpunkt på utbildningen så vänder vi oss till studierådet.

Kåren finns också till för att göra studentlivet roligare och skapa en innehållsrik fritid. Vi har därför flera sektioner inom kåren som arrangerar olika typer av aktiviteter som man kan delta i. Hur klyschigt det än låter så är jag övertygad om att alla studenter på jägmästarprogrammet kan hitta en anledning att bli med i kåren. Som exempel kan nämnas de möjligheter man får som jägare. Kårens jaktvårdsförening förvaltar 6000 hektar fördelat på tre olika marker i närheten av Umeå. Under jaktsäsong arrangeras gemensamhetsjakter på helgerna och vill man istället jag själv eller i mindre sällskap så kan man boka ett område som man då har för sig själv. Vi har också tillgång till skjutbanan i Sävar samt ett slakteri med kylrum i direkt anslutning till skolan.

Men det finns fler sektioner, som exempelvis dendrologiska föreningen som bland annat driver upp plantor av olika trädslag och arrangerar resor där man tidigare besökt Island, Danmark och Finland. Dendrologi är läran om vedartade växter, t e x träd och buskar.

Det finns fler sektioner som borde nämnas men som inte nämns nu på grund av att jag just nu behöver läsa mer om Hartmanns formel istället. Ni får själva gå in och läsa på kårens hemsida om vad som mer erbjuds. Som medlem i kåren kan man ta påsig någon av alla de kårposter som finns. Totalt finns det ett 40-tal olika poster, allt från att vara ekonomiskt ansvarig för kåren till att, som jag, vara sekreterare i Skogis idrottsförening. Ska sanningen fram är det en inte alltför betungande uppgift. Sammanfattningsvis kan jag säga att kåren sätter verkligen guldkant på tillvaron som jägmästarstudent!

Här kan ni läsa mer om kåren: http://www.skogisstudentkar.se/

Värt att nämna innan jag börjar räkna igen är vårt kårhus. Där arrangeras bland annat torsdagspubar varje torsdag under terminerna ( trevlig tillställning med soppa och öppen bar), samt våra sittningar. Kårhuset är en festlokal med stor sal, dansgolv, garderob, bar och fullt utrustat restaurangkök. Det är inte alla program som har lika fint kårhus som vi! (om de ens har något..)

Vårt vackra kårhus!

Tack för idag, nästa inlägg handlar om vad det egentligen är vi räknar på just nu!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!