Back to school!

Vi har ju redan varit tillbaka i Umeå några dagar, men helgen bjöd inte på något bloggmaterial direkt. Första snön la sig i Umeå, skulle vara det då!

Tanken var att summera dalaresan på vägen hem i bussen men det blev inte så. Leksand mötte Färjestad och… ja ni förstår.

Sista dagen i Siljansfors tillbringades först i skogen där vi kikade på försök med naturlig föryngring. Kortfattat så handlade det mycket om frötallar och skärmträd. Föryngring med hjälp av frötallar innebär att man vid slutavverkning lämnar ett antal tallar som ska ge frön till nästa generation skog. En metod som inte används så mycket idag, men som helt klart har sina fördelar om det görs på rätt sätt. Skärmträd är en annan metod som innebär att man lämnar fler träd, som ske ge skydd åt de plantor som föryngringen består av. Skyddet kan t e x bestå i att skärmträden minskar risken för frostskador.

Efter detta så återvände vi till Siljansfors och fick en visning i museet. Inte helt oväntat så handlar utställningen om skogsbruk förr i tiden. Vi fick se skogsarbetarkojor och redskap från olika årtionden och kan bara konstatera att vi ska vara glada att vi ska jobba i skogen med surfplattor, funktionskläder och sätesvärme i bilen. Kände på en gammal motorsåg inne på museet och det var som att göra ett marklyft på gymmet. Jag kan varmt rekommendera ett besök på skogsmuseet i Siljansfors, det är alltid viktigt att ha koll på historien och vad vi kan lära oss av den. Som exempel kan sägas att det stod några gamla ryggsprutor för hormoslyr i museet. Hormoslyr användes förr för att ta död på oönskad inväxning av lövträd i skogen. Det kommer aldrig hända igen och är du nyfiken på varför så har P3 dokumentär gjort ett väldigt bra avsnitt om detta, in och lyssna!

Den här veckan har precis inletts och den började i skolans fina gym. Helt nyrenoverat gym, helt gratis för oss studenter. Slänger in en bild på gymmet nedan.

Resten av veckan är väldigt typisk för hur en vecka på Jägmästarprogrammet ser ut. Vi har oftast halvdagar med föreläsningar och resten av dagen ägnas åt självstudier. På torsdag har vi exkursion där vi ska ut och kolla på skogsbruk på torvmark.

Det var vad jag tänkte delge er idag. Nu ska jag börja tentaplugga inför tentan den 25/10, ska försöka berätta hur det brukar gå till i nästa inlägg. Hööj!

Vårt fina gym (killen nere i hörnet har godkänt publicering)

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!