Gratulerar!

Stort grattis till mina klasskamrater, idag ska ni få uppleva något fint. Vi sitter nämligen i bussen på väg till Dalarna, närmare bestämt Mora.

Det är dags för ”Dalaresan”, som äger rum Måndag till Torsdag den här veckan. Vi har precis hoppat in i bussen igen efter studiebesök på SCA´s plantskola Bogrundet utanför Sundsvall. Vi har inte besökt någon plantskola tidigare, så det var klart intressant. En plantskola är helt enkelt en anläggning där man producerar plantor som sedan ska planteras ut och bli skog. Här i Bogrundet producerar SCA varje år ca. 90 miljoner plantor, och har kapacitet för ännu mer. Det är mer avancerat än man kan tro att producera en planta, med många olika steg och lösningar för att ge plantan en så bra start som möjligt. Bland annat kan nämnas att för att plantan inte ska frysa ihjäl under vintern så begraver man plantorna under konstsnö under vintern. Kan låta märkligt att begrava något under snö för att det inte ska frysa ihjäl, men det är faktiskt varmare under än ovanför snön.

Slänger in ett par bilder från besöket.

Några granar som sedan ska bli skog.
Kottar som ligger på tork och som sedan ska ge frön till nya plantor.

Anledningen till att vi ska till just Dalarna, förutom att det är ett fantastiskt vackert landskap, är att SLU har en försökspark där som heter Siljansfors. Den ska vi besöka senare i veckan, och imorgon ska vi träffa Stora Enso. Skriver några rader om det imorgon.

Nu ska vi fortsätta resan ner mot Mora, hörs imorgon med senaste nytt från vasaloppsmålet!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!