Klart slut!

Min totala frånvaro från bloggvärlden har ingen koppling till nyårsfirandet i Finland, det överlevde jag. Min tid som bloggare för SLU sträckte sig bara till årsskiftet och bloggen kommer nu pausas. För mig har bloggandet inneburit att jag tvingats pausa tiden och blicka tillbaka, både timmar och månader, för att fundera över vad vi gjort och gått igenom. Det har varit väldigt skönt att tvingas göra det, för det hade aldrig skett annars. Ibland kan kurserna kännas som att man hela tiden pluggar i ett högt tempo, koncentrerar sig på att klara tentor och inlämningar och så fort kursen är klar kastar man sig på nästa och glömmer tidigare kurser. Det vore bra om man ibland hann reflektera över vad vi gått igenom och lärt oss för att kunna knyta ihop det med annan kunskap man eventuellt lyckats samla på sig. Samtidigt finns helt enkelt inte tiden för det, förhoppningsvis fungerar sökmotorn i hjärnkontoret fortfarande när vi tar examen och ska applicera våra kunskaper i verkligheten.

Innan jag avslutar kan jag ju ge en ögonblicksbild på vad som sker inom SLU´s lokaler i Umeå för tillfället. Jag har valt att läsa en kurs som heter ”Marknadsföring och organisation”, som just nu har genomförts till hälften ungefär. Bra kurs och intressant ämne som såklart inte är särskilt bundet till skogsnäringen utan speglar hela samhället. Dock är naturligtvis ofta exempel och övningar byggda på situationer inom skogsnäringen. I övrigt så går många elever runt med telefonen mot örat och låter väldigt trevliga mot personen på andra sidan linjen. Det är nämligen i högsta grad dags att söka sommarjobb och några har redan klart med var de ska tillbringa sommaren, medan några har intervjuer kvar att gå på. Olika aktörer har kommit olika långt med rekryteringen och detta gör att det ibland kan vara svårt att veta hur man ska göra: ”Törs jag vänta in svar från de andra jag sökt hos, eller bör jag tacka ja så fort jag får ett jobb?” Jag har precis fått klart med ett jobb som jag ser väldigt mycket fram emot, ska bli en rolig och lärorik sommar!

Det såg länge ut som vi inte skulle få uppleva alla årstider detta år, men nu har vi fått vinter tillslut. Eller en variant av vinter kanske man ska kalla det. Vi upplever istället alla årstider samma eftermiddag. Jag kan inte säga att jag är helt nöjd, men skidspåren är dragna och det är det viktigaste för mig.

Nydalas skidspår i pannlampans sken

Så, det var det. Innan helgen anländer ska jag bidra till vårt grupparbete som ska vara klart nästa vecka. I helgen ska jag mest ägna mig åt skidåkning, faktiskt med nummerlapp på till och med. Blogga ska jag inte göra, tyvärr, för nu är det sista raderna som skrivs för denna gång. Tack till er som läst, för mig har det varit givande!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!