Gott nytt år!

Avslutar året med ett inlägg från Finland, inte för att jag måste fly landet efter granförsäljningen utan för att min sambo är härifrån. Som influenser borde man väl summera året, men jag gör inte som man borde. Ni får istället bläddra lite i inläggen för att se vad jag sysslat med.

Tänkte istället berätta om den vårterminen som väntar. Den här våren tänkte jag prova att läsa mer än 100%. Senare delen av terminen tänkte jag läsa en kurs på 100% och en som går på 50%. Samtidigt alltså. Jag tror själv att det kommer fungera bra. Finns bara disciplin och mängder med kaffe så ska det gå bra. Varför gör man då så? Dels för att det naturligtvis kortar ner den totala tiden på programmet, men också för att jag vill läsa den kursen som går på 50%. Den heter Genuskompetens för skogssektorn. Det här är ett ämne som det jobbats mycket med inom skogssektorn de senaste åren, men tyvärr alldeles för lite tidigare. Det finns många anledningar till att det är ett viktigt ämne, jag kan väl summera det som att jag tycker att jämställdhet är en självklarhet inom alla yrken. Sen gäller det att vi tillsammans ser till att det blir så.

Att jag sen vill korta ner programmet handlar inte ett dugg om att jag inte trivs, det gör jag verkligen. Däremot vill jag så snabbt som möjligt ut i arbetslivet.

Som jag nämnt tidigare så finns det väldigt många kurser att välja mellan de sista åren på programmet. Jag tycker nog att det bästa är att prata med de studenter som redan gått dessa kurser för att få reda på vad de tycker.

Pluggmässigt just nu så håller jag på med den rapport som ska skrivas till den 7 Januari. Det går, men det går långsamt. Framförallt går det sakta att läsa sig igenom de artiklar man ska referera till. Imorgon ska jag spendera nästan 5 timmar på färjan tillbaka till Umeå, jag inbillar mig att jag kommer skriva då. Man kan ju alltid hoppas.

Avslutar med en bild från vårt vackra grannland.

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!