Vad händer sen då?

Att jag bor och studerar i Umeå kommer kanske inte som någon överraskning, men måste det vara så i 5 år? Ledande fråga? Svaret är nej. De tre första åren läses på grundnivå och de måste spenderas i Umeå. Som jag i tidigare inlägg varit inne på så läser vi väldigt brett de första åren och tanken är att lägga en grund och att komma på vad man faktiskt vill inrikta sig emot. De två sista åren läses nämligen på avancerad nivå och då ska studierna smalnas ner till att inrikta sig åt något håll. Själv kommer jag bli kvar i Umeå och läsa vad man kallar för ”rågstråket”. Kortfattat så kan man översätta det till att man läser om råvaruförsörjning, alltså trädets resa från plantering till pappersmassa eller brädor. Eller kläder, t e x.

Man kan också välja att inrikta sig mer mot ekonomi och då går kurserna istället på SLU i Uppsala. Nils, som blivit något av en kändis här på bloggen, ska läsa det tillsammans med några fler ur klassen. Sedan kan man även flytta ner till Alnarp i Skåne och läsa ett masterprogram som heter ”Euroforester”. Man inriktar sig då mot sydsvenskt skogsbruk, men även skogsbruk ute i Europa.

I Umeå kan man också stanna om man vill läsa ”Fish and wildlife”, som inriktar sig på ekologi och resurser i form av fisk och vilt. Man kan även välja flera kurser i Umeå som är mer naturkunskap och behandlar naturvård till exempel. Sen måste man faktiskt inte bestämma sig för ett speciellt ”stråk” heller, utan man kan plocka ihop kurser lite som man vill bara man ser till att ha behöriget. Tycker man det är svårt att hålla koll på så får man bra hjälp av vår studievägledare på skolan. Allt ordnar sig!

På denna länk kan man se alla de kurser som man både måste läsa och de kurser som man sedan kan välja bland: https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/jagmastare/

Jag blir som sagt kvar i Umeå. Jag tycker själva råvaruförsörjningen är mest intressant och tycker egentligen att hela kedjan från det att skogen etableras till att den passerat industrin är intressant. Jag tycker också det är viktigt att skogen används på rätt sätt. Sedan återstår bara att komma på vad rätt sätt är. Ska fundera på det!

Hade egentligen för avsikt att bjuda på någon bild, men jag sitter mitt på en kolsvart Östersjön på väg till Finland så bilden får vänta. Borde egentligen må fantastiskt med tanke på att både småkronorna och Leksand nyss vunnit sina matcher, men vågorna ute på Kvarken ser till att mitt mående hålls på en blygsam nivå. Tack för det, och tack för nu!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!