Det var det!

Nu är faktiskt sista föreläsningen avklarad för den här terminen. Som jag nämnt i tidigare inlägg så är den här kursen lite speciell, eftersom stora delar av klassen åker ner till Stockholm för att sälja julgranar nästa vecka. Så redan nu har vi inget mer schemalagt innan jul. Vi ska däremot skriva en rapport på valfritt ämne som berör skogsekonomi. Jag är inne på att skriva om prissättning av koldioxidlagring i skogen. Vi har räknat lite i kursen på hur detta kan se ut och jag tycker det låter ganska intressant. Tanken är väl lite kortfattat att man blir ersatt för den mängd koldioxid som skogen antas fånga upp och vid slutavverkning så reduceras timmerpriset något eftersom slutavverkningen innebär ett visst utsläpp av koldioxid istället. Intressant i teorin, svårt att få ihop i verkligheten kanske? Vem ska betala dessa, förmodade, enorma summor. Inte jag i alla fall. Eller ska jag? Via skattesedeln? Jag törs inte skriva mer om detta, är inte ute efter att skapa någon debatt. Inom skogsnäringen finns det redan många heta debatter och det tycker jag är bra! Vi måste prata om skogen och jag önskar egentligen att fler förstod hur viktig den är. Den är viktig för Sverige som råvara i form av virke och fiberprodukter, den är viktig för människor för sociala värden och den är viktig för alla arter som lever i den. Just nu är efterfrågan på skogens olika värden så stor att de faktiskt inte räcker till för alla. Tufft ämne som jag tror mycket av Sveriges skogspolitik framöver kommer handla om.

Jag passar på att smyga in reklam här också. Från och med 13 december till den 23 står ett gäng jägmästare fördelade på 6 olika platser i Stockholm och säljer granar. Detta är en tradition som pågått mer eller mindre sedan 50-talet. Om du, eller någon du känner, är på plats i Stockholm så kika gärna förbi på någon av våra försäljningsplatser och inhandla en gran och prata skog med oss. Själv kommer jag stå vid rådhuset på Kungsholmen, våra andra försäljningsställen samt mer information hittar ni här: http://skogisgranar.se/

Nu tar jag helg! Den inleds med några varv på skidspåret vid Nydala. Än så länge är slingan bara 1,2 km, jag hoppas verkligen snön vräker ner snart.

Tack och hej!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!

1 kommentar