Vilken verklighet lever vi i?

Ska försöka mig på att nudda vid ett känsligt ämne. Ofta när man studerar kan man få höra om att det man läser inte speglar hur verkligheten ser ut. Att arbetslivet som väntar efter studierna är en helt annan. Jag tror personligen att det stämmer på en del punkter, och på andra inte alls. Jag tro också att det som vi studerar är helt rätt för att sedan förstå varför det fungerar som det gör i arbetslivet. Jag tänker att nu på jägmästarprogrammet lägger vi grunden och när det sedan är dags för arbetslivet så får vi lära oss hur just det arbetet förväntas utföras. Hade vi inte studerat det vi gör i skolan så hade vi inte förstått hur, och varför, saker i arbetslivet fungerar som det gör. Så när man ibland hör röster om att ”varför gör ni sånt där, i verkligheten använder man datorer till det”, så tänker jag att utan att ha gjort det ”för hand”, så hade vi inte heller förstått vad datorerna gör och inte heller vetat varför vi gör det eller vad som kan gå fel. Det kan vara lätt att sitta och tycka att det känns fruktansvärt onödigt att vi måste veta hur man räknar ut ”internal rate of return” för en planterad tallskog, men när man sedan kanske jobbar på ett skogsbolag och de börjar prata i termer som ”ett alldeles för lågt IRR” så slipper man titta ner i golvet och hoppas att man inte syns.

Jag har också mötts av uppfattningen ”ni Jägmästare är väl aldrig ute i skogen, ni sitter väl bara på kontor?!”. Ska vi slå fast hur det ligger till en gång för alla? Okej, sitter ni ner? Bra, svaret är: Det stämmer inte. Efter Jägmästarexamen kan du vara aktuell för jobb som antingen tillbringas till 100% i skogen, eller 100% på kontoret. Samt allt där emellan. Under skoltiden befinner man sig någonstans mitt mellan dessa extremer. Visst, den absolut största delen av studietiden tillbringas i skolbänken och många önskar att dagarna i fält vore fler. Däremot så har vi faktiskt en del utbildning i fält, framförallt i början på utbildningen och under de två resor vi gör i årskurs två och tre. I tvåan genomförs norra Sverigeresan och i trean södra Sverigeresan. I norr tillbringar man totalt tre veckor, och i söder fem. Under dessa veckor är vi bara ute i fält och det är väldigt lärorika veckor.

Ett av klassrummen under norra Sverigeresan. Prinskullen i Kvikkjokk.

Värt att nämna är också att skolan jobbar nära branschens aktörer som också har fått vara med och designa en del av programmet. Dessutom är branschens olika aktörer väldigt nyfikna på oss studenter och besöker oss både på en gemensam träff under hösten där alla möjliga arbetsgivare kommer och visar upp sig, samt under arrangerade luncher och middagar där företag kommer och presenterar sig och de olika jobb de kan erbjuda. Detta gör naturligtvis att vi hela tiden ligger nära verkligheten och ökar känslan av att vara en del av branschen på ett tidigt stadium.

Sist i detta alldeles för långa inlägg ska jag nämna något om sommarjobb. Under studieåren så finns chansen att både knyta kontakter i branschen och utöka den skrala studentkassan något under somrarna. Många av de olika skogsbolagen erbjuder olika typer av sommarjobb. Ofta handlar det om jobb som utförs helt eller delvis i fält. Det kan handla om olika typer av inventering, planering inför åtgärder eller skogsbruksplanläggning. Den gångna sommaren så jobbade jag för Sveaskog med just planering inför åtgärder. Det handlade mestadels om planering inför röjning. I grova drag kan man säga att det handlade om att bedöma om det var dags att röja, och om det var det så skulle det aktuella beståndet eventuellt också snitslas. Det kan handla om gränser som kan vara svåra att se för de som utför röjningen, eller hänsyn i form av naturvård eller kulturvård. Arbetet innebar att vara ensam i skogen, långt från civilisation och köra oändligt många mil i bil. En dag, under arbetstid, såg jag fler björnar än människor. Det var ett fantastiskt jobb! Väldigt lärorikt och trots att de flesta dagarna spenderades helt ensam så knyter man bra kontakter med arbetsgivaren. Rekommenderas starkt!

Så här såg min arbetskostym ut den här sommaren. Allt jag planerar lägger jag direkt in i en iPad på plats i skogen och kan sedan via datorn på kontoret meddela vad som ska röjas och hur det ska röjas.

Tack för nu! Imorgon är sista dagen innan tenta. Så måste se till att hinna ha lite tentaångest nu. Får nog återkomma efter tentan om det ska bli något vettigt skrivet. Hörs!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!

1 kommentar