After tenta!

Nej, det blev inte så mycket till ”After-tenta” för mig. Det fick bli en löptur i skogen för att rensa huvudet. Pratar man med en student så kan det ibland låta som att tenta är det värsta som finns, och att veckan innan dess innebär 30 timmar plugg per dygn. Det stämmer bara till hälften. Visst, man blir nervös inför en tenta och sista veckan så gäller det att försöka repetera allt som man gått igenom i flera veckor innan. Frågorna på tentan kan både vara sådant vi fått höra på föreläsningar, ute i skogen i duggregn eller i ett växthus utanför Sundsvall. Men det handlar oftast om att få en helhetsbild av det vi gått igenom och sätta in saker och ting i ett sammanhang. Det brukar räcka långt!

Nu återstår bara en vecka av den här kursen, och den kommer bestå av att färdigställa skogsbruksplanen och rapporten som hör till planen. På torsdag har vi muntliga presentationer, och senast nästa söndag ska rapporten vara inne. Vi ska försöka göra klart det skriftliga så tidigt som möjligt, så att vi sedan kan öva inför det muntliga. Även det sker ju på engelska och för att min engelska ska hacka så lite som möjligt så kan det behövas en del träning. Har för övrigt varit en väldigt bra kurs och naturligtvis väldigt bra träning att få göra alla moment på engelska. Jag inbillar mig nästan att jag blivit säkrare på att prata engelska. Märks väl på torsdag när jag ska försöka göra mig förstådd.

Höres!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!