Våra kurser i ettan!

Hallå där!

Har inte hänt så jättemycket sedan sist, mest egna studier som ägnats åt rapporten som vi skriver om skogsbruksplanen. Tycker själv att det är en ganska rolig uppgift, just att få skriva om fastigheten, fastighetsägaren och dennes ambitioner med fastigheten. Naturligtvis också bra för oss att få ”komma ut i verkligheten”.

Men ett inlägg kan inte handla om några dagar där det inte hänt så mycket, så jag tänkte istället ägna inlägget åt vad vi hittills lärt oss på programmet. Eller åtminstone försökt lära oss. Vi börjar väl från början, från Augusti år 2017 alltså.

Första kursen vi läste hette Skog och skogsbruk. Ungefär lika brett som det låter. Det handlade om ALLT, kändes det som då. Vi var en hel del ute på exkursioner, både för att kolla på olika typer av skogsbestånd, men vi läste också mycket marklära och hade exkursioner även kring det. Vi cyklade runt och grävde gropar kring Umeå, och förvånades över hur mycket som skilde mellan olika ställen. Det var en del praktiska examinationer i mätningar och inventering också, t e x relaskopering. Mycket viktigt att ha koll på, inte minst förra veckan när vi skulle göra skogsbruksplanen såklart. Kursen innehöll också många andra praktiska examinationer, t e x en kvisttenta där man ska känna igen trädslag på dess kvistar (utan löv), och jordartsprov där det gäller att bestämma hur finkornig jorden är genom att bland annat rulla den mellan fingrarna eller tugga på den!

Andra kursen hette Ekologi och trädbiologi. Här läste vi om hur träd växer, vad som händer inne i trädet, om hur ekologi fungerar och en hel del genetik. Kanske lite mer utmanande kurs än den första, åtminstone för mig. Men väldigt intressant och även om vi läste om saker på molekylär nivå så har det direkta kopplingar till varför man sköter skogen på ett visst sätt och varför träd ser ut som de gör. Genetik har också en stor plats inom skogsbruket, eftersom forskning hela tiden pågår för att ta fram förädlat plantmaterial med vissa önskade egenskaper.

Efter jul var det dags för Skogens ekonomi. Dels handlade det om allmän företagsekonomi, och dels om skogsekonomi mer specifikt. När det gäller företagsekonomi så har man väl olika erfarenheter sen tidigare, men oavsett var man tänker sig att man kommer jobba i framtiden så kommer ekonomi alltid vara en del man berörs av. Allmänbildning helt enkelt! Skogsekonomi för privata skogsägare är däremot mycket mer invecklat än man kan tro. Att bedriva skogsbruk kan innebära väldigt stora inkomster, men ganska sällan, och det gör planering och upplägg väldigt speciellt.

Innan sommaren nådde till Umeå så började nästa kurs som hette Praktiskt skogsbruk. Riktigt rolig kurs, och här fick vi komma ut på exkursioner i skogen igen och det uppskattas alltid. Bland annat var vi och kika på en pågående avverkning med Sveaskog. Där fick vi se hur de jobbade med hänsyn bland annat och åka med i en skördare. Kursen innehöll även lite mer marklära, men i grova drag så säger väl kursens namn egentligen vad det hela handlade om: Hur man sköter skogen rent praktiskt och varför man gör på olika vis.

Det var första året det! Väldigt grundläggande och nosade väl på det mesta som man sedan läser. Första året som student på ett universitet innebär ju naturligtvis mycket annat nytt också, ska försöka skruva ihop ett inlägg om det också så småningom.

Första året får räcka för nu, år två kan vi gå igenom nästa gång som min vardag är för innehållslös för att skriva om. Nästa inlägg kommer på Måndag, det kommer handla om något ni absolut inte vill missa!

Ha det!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!