Mitt i veckan!

Vad händer mitt i veckan då?

Planen som vi arbetade med i skogen förra veckan börjar ta form. Arbetet som utfördes i skogen ska vi ju översätta till något användbart för fastighetsägaren också, och det görs i programmet PC-skog. Innan vi åkte ut i skogen så läste vi in fastigheten i programmet, ritade ut fastighetsgränser och andra gränser så som kraftledningar, vägar bäckar mm. Vi ritade också ut de olika avdelningarna så bra som man kan utan att vara på plats i skogen. För att rita ut avdelningar utan att vara på plats så kan man använda sig av olika lager i kartor. Vi använde t e x flygfoton, laserskannad volym och höjd. Den typen av data finns tillgänglig för allmänheten på skogsstyrelsens hemsida, och kan vara användbar för alla som äger skog eller bara är nyfikna! Här hittar ni den: https://kartor.skogsstyrelsen.se/kartor/?startapp=skogligagrunddata

När vi kom tillbaka till skolan så torkade vi bort alla kaffe- och chokladfläckar från blanketterna vi fyllt i och knappade in siffrorna i PC-skog. På så sätt får varje avdelning på fastigheten siffror som beskriver skogen i just den avdelningen. Naturligtvis stämde inte gränserna för avdelningarna exakt med det som vi gjort innan, utan sådant får man rätta till i skogen när man ser verkligheten. Skickar in en bild nedan på hur det kan se ut i programmet PC-skog. De olika avdelningarna delas in utifrån vilken nästa åtgärd bör vara. Så R står för röjning, G för gallring och S för slutavverkning, plus en del andra varianter.

Urklipp ur PC-skog

Tills imorgon har vi en uppgift om föryngring som ska förberedas så pass att man kan redovisa inför resten av klassen. På engelska. Så jag har lite att göra nu… Vi hörs!

av josg0007

28-åring som studerar tredje året till Jägmästare. Kommer ursprungligen från Dalarna, men bor numer alltså i Umeå tillsammans med min sambo. Bloggar faktiskt inte all vaken tid, utan tycker om att träna framförallt skidåkning och gör jag inte det så kanske jag fiskar eller jagar. Att jag ville börja blogga om livet som jägmästarstudent handlar om att jag vill att fler får reda på vad vi faktiskt gör. Det är så få som vet det, och det är faktiskt inte helt enkelt att förklara heller. Jag ska göra ett gott försök!

1 kommentar