Allmänt tjöt

…Och lite filosoferande kring hur det är att plugga på Wången! Vad gör man på dagarna? Kvällarna? Helgerna? Varför går jag här? Hur är det att bo i Jämtskogarna? Och viktigast av allt; vart är jag påväg just nu (hehe)? Spärra upp ögonen för här kommer dagens novell.

Nu är jag nämligen på g mot Göteborg för en helg hemma. Känns skönt att åka hem ibland, även om jag sällan har hemlängtan. Tänkte multitaska lite här på planet och berätta om denna vecka. Fast innan det vill jag bara påpeka att Göteborgska är Sveriges finaste dialekt (framtida göteborgare välkomnas med öppna armar pga trött på norrländska… Men bara lite). Överlag brukar ju folket på Wången byta dialekt när så många människor med så olika dialekter möts i en härlig symfoni. Inte jag.. Har gått från att prata halländska till att bli en tvättäkta Göteborgare på mindre än ett år. Har släppt fram min inre Glenn Hysén… Har bestämt mig för att åka hem lite oftare, förra året åkte jag knappt hem någonting alls. Man har ju sin ”wångenfamilj” och vi hittar på allt möjligt. Livet som hippologstudent på Wången innebär att studera i mindre grupper, vilket kan klinga negativt enligt vissa. Jag vill dock slå ett slag för Wången haha! Vi har väldigt bra sammanhållning vi hippologer här. Låter klyschigt men det blir en liten familj. Det är ofta roliga aktiviteter, både i och utanför studiesammanhang. Det är nog det jag tycker är det bästa med att studera här.

Tätt därefter kommer den galet vackra utsikten… Sådana vidder som det blir härute i skogarna är svårt att finna någon annanstans. När jag började plugga förra året var jag något skeptisk kring det faktum att Alsen ligger lite off, men nu tycker jag inte längre att det är särskilt långt till närliggande platser. Det tar ungefär 50 min att ta sig till Åre. Där är det mysigt att gå i affärer, åka skidor eller gå ut på helgerna om man gillar uteliv. Nattklubben Bygget har även lite kändisar där ibland som har spelningar, som exempelvis Petter, Benjamin Ingrosso och LBSB. Östersund ligger ca 50 min bort och där finns gallerior, bio osv. Precis utanför oss som bor i kösta finns ju även en bygdegård. Där är det fullt pådrag på bygdegårdsfesterna. Väldigt roligt och det ger även en känsla av att ha ett studentliv. Dessutom finns det en spa-avdelning på Wången med jacuzzi som man kan hyra… Det finns många möjligheter för den som vill hitta på saker här.

Denna veckan har bestått av lite pluggångest då jag inte tagit tag i mina uppgifter i tid, känns dock bättre nu. Vi har bland annat en uppgift just nu där vi valt varsitt ämne kring hästens anatomi som vi skall fördjupa oss kring. Jag valde leder. Vi skall sedan hålla en föreläsning för hipp-ettorna där vi presenterar våra valda ämnen. Vi berättar då bland annat kring anatomiska strukturer, namn på kroppsdelar på latin osv. Det är väldigt lärorikt. I tisdags hade vi ridning på schemat i travkursen. Jag fick då rida min gamla sköthäst Rex Lavec. Det var ett kärt återseende… Ett av de examinerande momenten i travkursen i år är just ridning, där vi skall rida någon form av program. Inför provet har vi ridit och tränat på att byta sittben och rida volter. Även om jag känner att jag koll på det så är det alltid lärorikt att rida lektioner. Förra veckan under ridlektion fick jag hänga på Tamara och Soltuns Kosmos med en häst som heter Citabelle. Då stod det galoppintervaller på schemat. Var lite som förr i tiden när det enda man gjorde var att galoppera (var ju det bästa som fanns).

Dagarna går fort här överlag. Försöker minnas vad som skett nu det senaste, men det faktum i kombination med att jag är en allmänt glömsk person förenklar inte direkt. Något jag däremot minns är att det kom massor med snö både den 1 oktober och dagarna därefter. En skräckinjagande syn för en förvirrad göteborgare. Men snart kommer det vara massvis med snö och det är ju det bästa som finns!

Min sköthäst Rolle (Rolling Stones) har varit svullen i ena bakkotan och vi var oroliga att det var en skada i gaffelbandet. Nu har svullnaden gått ned och som tur var tycks det ha berott på att han slagit på sig på det benet. Det är aldrig roligt med skadade hästar, så det kom som en lättnad. Eftersom han ströks från den planerade starten i fredags så skall han eventuellt starta i slutet på oktober. Så nu håller vi tummarna för Rolle!