Ansök till hippologprogrammet nu!

Godmorgon vänner! Idag är det den 6;e april vilket innebär att det är 10 dagar kvar till sista ansökningsdagen för hippologprogrammet. Om ni har minsta fundering på att söka så sök! Jag själv funderade som jag säkert tidigare nämnt på hippen under 6 år innan jag faktiskt tog mig hit. Jag anmälde mig faktiskt till antagningsprovet 2 gånger innan jag faktiskt for hit och gjorde det. Varför denna velan kan man undra? Folk som känner mig vet att jag är en rastlös själ. Jag är en hästnörd i grunden men tänkte att, efter ha jobbat med hästar och vanliga jobb att hästar kan man kanske ha som hobby, inte jobb. Tji fick jag, när jag tyckte att alla vanliga jobb var roliga en stund sen blev det väldigt tråkigt. Samt att jag behövde få leka av mig lite runt om i världen innan jag kunde finna någon slags ro, men vetni. Ro har jag äntligen funnit och det är för att jag har valt precis rätt universitetsprogram för mig! Hippologprogrammet erbjuder en kandidatexamen och ger dig en väldigt bred utbildning. Efter dessa tre år kommer jag kunna jobba administrativt eller likväl praktiskt, med egentligen vadsomhelst som innefattar häst. Det öppnar också dörrar för entreprenörskap, vilket är tankarna som jag själv går i just nu.

Om ni har funderingar kring antagningsprovet som man genomför och ska bli godkänd inför innan terminstart så är det bara att höra av sig. Antagningsprovet är en nervös dag. Även om man bedöms i moment som är ganska basic om man är en hästperson från grunden, så är prov altid prov och det är alltid pirrigt att bli bedömd. Jag var rätt ringrostig när jag gjorde mitt prov för två år sedan. Hade haft ett hästbreak här och var, mest pysslat i stallen och inte kört så himla mycket på slutet. Körde dock en del inför och tränade häst vid hand då det ingår i beprövningen. Antagningprovet består alltså av tre moment, Utselning, körning med klocka på bana och häst vid hand. I mitt fall så gick körningen åt pipsvängen. Jag fick ett sto som kunde vara piggelin, speciellt om man stör henne i munnen. Där kom jag nervös, hästen pullar, jag tar i henne för hårt vilket resulterar i att hon blev ännu hetare. Så vi kan säga att det inte gick perfekt den där nervösa dagen för två år sedan. Men allt baseras inte på din prestation just då utan man får berätta varför saker och ting blev som det blev och vad man kunde ha gjort annorlunda för att rätta till situationen även om det är med facit i hand. Så ni måste inte prestera 10/10, att rekommendera är dock att träna på momenten innan. Träna på häst vid hand så att ni känner er säkra, är ni osäker på selning så träna, testa klocka. Mest för eran egen skull så dagen inte behöver bli mer nervös än vad den redan är. Förutom testerna så får ni se anläggningen och får en rundvandring till det som kan bli erat nya hem för de kommande 3 åren, samt träffa några av oss hippologer som redan går här. Sök sök sök! Ni kommer INTE att ångra er, detta är det absolut bästa jag har bestämt mig för i mitt liv. Ni kan också komma hit på något som heter Wångenpaketet där ni får vara här i en dag eller två och hänga med oss en dag under utbildningen. Detta är mycket uppskattat särskilt om man måste flytta en lång bit hemifrån för att gå sin drömutbildning. Det finns i dagsläget 5 platsen på travinriktningen och 5 platser på islandsinriktningen. Du får själv vara med och forma din utbildning och verkligen nischa dig om du vet var du vill vara efter dessa tre år. Hippologprogrammet erbjuder dig en räkmacka där du kan bolla idéer med alla sorters experter i alla områden, perfekt för nördar!

Här har ni bilder först hemifrån när jag tränar på häst vid hand innan antagningsprovet, sen från dagen D när jag gjort utselning och mitt misslyckade körprov, haha glad var jag endå ser det ut som 😀 Redo för häst vid hand, som jag förövrigt nailade 😉 Hör av er vid minsta fråga eller fundering! Nu är jag i Alsen, klockan är 07:09, jag har varit vaken sen halv 6 och ska strax bege mig ut i den dm snö som fallit under natten och pussa på TellBell!

av fawr0001

Hej! Här på bloggen kommer ni kunna följa mig i min vardag som hippologstudent vid SLU på riksanläggningen Wången. Jag är en norrlänning på 26år som läser andra året på hippologen. Jag trivs som fisken i vattnet på detta program och kommer dela med mig av studierna samt vardagen i de jämtländska skogarna! Skriv en kommentar om ni funderar över något rörande hippologprogrammet! :)