Home for Christmas

… Förövrigt finns det en väldigt bra norsk serie på Netflix med det namnet, hehe. Apropå något helt annat så har denna hemresan känts lite vemodig, vilket kan bero på att jag åker bort från mina djur. Men är självklart mysigt att träffa familj och vänner och lite jobb hinner jag även med under denna korta tripp. Blir en kortare hemmavistelse denna gången eftersom jag har katt/hästvakt i en vecka och sedan behöver åka tillbaka till Alsen. Det gör mig inget då jag tar med mig föräldrarna till Östersund över nyår och myser även där. Då får pappa testköra vår nya häst. Dessutom känns det ju sådär att ha lämnat snöriket mot ett Kungsbacka som bjuder på gråskalor och slask och grönt gräs…

Förutom min packning hänger datorn och plugget med mig hem över julen. Håller på och skriva på min seminarieuppsatts som skall vara färdig för opponering i början på januari. Jag har valt att skriva om korsförlamning, då jag tycker det är intressant att koppla till travet. Har fått se ett par korsförlamningsfall och detta väckte min lust att lära mig mer. Frågor så som varför en häst får korsförlamning, vilka hästar som ligger i riskfaktorn och hur man bäst undviker det är vad min seminarieuppsatts handlar om. Jag skriver då om den träningsrelaterade korsförlamning som är vanlig hos trav- och galopphästar, som kallas ”tying up” eller ”rabdomyolys”/recurrent exertional Rhabdomyolysis- RER”. Jag är hittills ungefär halvvägs igenom (känner ni pluggångesten sippra igenom?!) och har fått uppfattningen att åkomman tycks bero på två grundorsaker; genetik och diet. Mer om detta kommer!

Det råkar ju även vara ett speciellt datum idag, inte sant… Så God Jul till er alla trogna läsare (mamma och pappa inkluderade)! Hoppas min julklapp från er kan vara en rekommendation till att läsa denna fina lilla blogg. Så kan jag försöka lova er bättre uppdatering i framtiden. Känner du någon som är intresserad av travhästar och vill veta den senaste forskningen? Tipsa denna person om bloggen så kanske jag får träffa honom eller henne på nästa antagningsprov vet ja?! Känner du någon som vill jobba med hästar, som vill ha möjligheten att arbeta med allt från stuteri till proffsverksamhet. Eller kanske vill rentav vill bli chef på en travskola, eller varför inte arbeta på Svensk Travsport? Arbeta med rehab? Jobba som yrkeslärare på skola med hästinriktning? Kanske du vill bli egen tränare? Eller världens mest utbildade hästskötare 😉 Möjligheterna är oändliga. Är det rent utav du som är sugen på detta? Sök sök sök. Jag följt tidigare bloggarinnan Felicia Wester under ett års tid när hon bloggade för hippologprogrammet och var väldigt sugen på att börja. Det enda hindret för mig var att jag tänkte ”Men det går väl ändå inte att få jobb som hippolog” och ”Vad blir man ens när man pluggar där”. Nu i efterhand inser jag att det finns oändliga möjligheter. Undrar du vad man kan bli? Läs ovan… Vart du hamnar i livet är helt upp till dig, men de kontakter som hippologprogrammet erbjuder är guld värt. Så kom igen nu och plugga världens roligaste inriktning! Och Felicia Wester trivdes så bra här på Wången att hon valt att plugga tre år till (på hovslagarutbildningen)- Det ni! Nu är det färdigtjatat, ha det gött och njut av julgodiset!