Tisdag v.6

Hej! Idag är jag lektionsfri då de flesta av lärarna har hippologlärardagar nere i Uppsala tror jag? Men jag är inte ledig för det, nej jag och Bellis ska jobba med vårat hörsnäckeprjoekt, sedan ska jag ut och köra intervaller med Rexen.

Ska jag berätta om hur roligt jag hade igår? Påtal om ingenting, OK då berättar jag. Hovlagare Johanna hade ordnat med 4 kallblod utifrån som skulle komma och ta laktattest på sina hästar på eftermiddagen så jag passade på att flika in mig och Tellis i gänget. Samma test som jag och Rex gjorde förra måndagen. Vi skulle köra ett heat, 1.50 och ett 1.40, men kom in på 1.55, 1.47. När man kör laktattest så kör alla på led för att man ska ta provet så ’likadant’ för alla som möjligt. Ingen ska gå i ytterspår och det ska gå ungefär lika lång tid efter mål för samtliga hästar innan testet tas, det vill säga helt på en gång efter mål. Därav ledkörningen. Iom att vi var 5 hästar så delade vi upp oss i två grupper också på 2 i en och 3 i en för provtagnings skull. Jag är väldigt ny på det är här med laktattest, innan jag kom till Wången visste jag knappt vad det var, men det är ett himla smart sätt att ta reda på vart man ligger i träningen. Fysikern Telle hade lägst test av alla, även den bästa hästen i gänget under det långsamma heatet. Medan den ökat till 1.47 tempot. Av detta vet jag nu att jag kan träna under 1.50 för att ligga precis under mjölksyretröskeln och spjälkningsträna. Så lite samma som Rexen, intensivträning och sikt på start i Mars! Det är typ extremt kul att träna häst!! Vi konstaterade också att Tellen nog skulle våga trava på lite bättre med ett par armbågsskydd, samt att han verkligen behöver få lite gruppträning, han tycker det är så himla spännande med hästar runtom sig, i både träning och tävling. Så på fredag tänkte vi vara med i licenslopp för mental träning, samt prov av armbågsskydd! Superrolig måndageftermiddag! Nu, morgonkaffe!

av fawr0001

Hej! Här på bloggen kommer ni kunna följa mig i min vardag som hippologstudent vid SLU på riksanläggningen Wången. Jag är en norrlänning på 26år som läser andra året på hippologen. Jag trivs som fisken i vattnet på detta program och kommer dela med mig av studierna samt vardagen i de jämtländska skogarna! Skriv en kommentar om ni funderar över något rörande hippologprogrammet! :)