Ny vecka nya lärdomar

Sista jourdagen för den här gången avklarad 🙂 Vilket också betyder sista wångenfrukosten på några veckor, buhuu haha.

På måndagsförmiddagarna hänger vi med skolans veterinär Ulf, vilket är väldigt varierat och roligt. Det är allt från hältutredningar till tandkontroller.
Idag var det tänder och hästens mun som låg i störst fokus. En häst fick sina vargtänder utdragna, inte jättemysigt när en metallpinne körs upp för att lossa på tanden kanske så jag är glad att jag ska bli hippolog och inte veterinär 😉 Vi pratade mycket om bett och hur det kan påverka hästens mun och tänder. Även hur tänderna kan ändras och åldras.
Innan den hästen var klar pratade vi också lite om vaccination, har ni koll på reglerna? 🙂 Vi islandsryttare har ju lite ändringar att hålla reda på.
Ett litet snabbvisit i hovslagarhallen gjorde vi, där blev samtalsämnet exteriör hos olika raser och hur man tänker på det inom aveln, samt hur bedömningar går till och borde gå till. Saker kan alltid bli bättre så det är spännande att prata om hur vi kan fortsätta utveckla våran sport.

Trött häst hos tandis och trött häst hos hovis. Två veckor framåt kommer det finnas några brukshästar på skolan då kuskutbildning för brukshästar är i farten. Kul med ännu fler nishar inom hästsvärlden att lära sig av!

På ridningen longerade vi först. Vi kommer ha examination i longering så det är bra med lite repetition. Den kommer gå till som man gör på hästskötarexamen, så tror jag att vi hade prov i longering varje läsår under gymnasiet. Ska inte jinxa det här nu men jag känner att jag har koll 😉
Vi fick avsluta med lite träning inspirerad av helgens kurs, som byggdes mycket på pressure – release. I teorin är det ju enkelt men jag kände att min kropp och hjärna var segare än jag trott i praktiken! Ska träna vidare på min timing 🙂

Nu ska jag tålmodigt vänta på sovdags. Eget arbete hela dagen imorgon så jag kan sova ikapp (kommer garanterat vakna typ klockan sex ändå… hehe).