Back to school

Vecka 15 och lektionerna är igång igen efter påsk och ledigt. Samba är igång och vi växlar mellan att rida, longera/arbeta från marken och promenera. Hon är väldigt duktig men ibland sprätter det i benen av vårkänslor 🙂

I måndags började vi som vanligt med att vara hos Ulf på förmiddagen. Han gjorde ultraljud på en häst som skadat sig i kotan, sedan fortsatte vi med lite teori och sist en hältutredning på en privathäst. Jag ska vara extra noga med att klämma och känna på hästarna samt att lyssna på terminologin som används, snart ska vi göra en praktisk tenta eller vad jag ska kalla det där vi ska göra travarhälsan på en häst. Det innebär att man går igenom hästen från topp till tå och bedömer hälsotillståndet, det görs på travtävlingar för att bedöma om hästen är startklar eller inte.
På eftermiddagen red vi för Camilla, det var ju ett tag sedan vi hade ”riktig” lektion eftersom att vi har haft unghästarna. Lite ringrostig var jag ändå men det var väldigt motiverande! Jag red Lydia, ett sto som är 6 år.

Igår redovisade vi ett rasarbete som vi arbetat med i grupper. Det kändes nog bra ändå så hoppas lärare Åsa också tycker det 🙂 Jag och min gruppkamrat Evelina skrev om connemaraponny.

Nu sitter jag och pluggar innan jag ska till skolan. Vi ska rida för Vignir en och en, jag rider 10.15. Samma häst som i måndags, alltså Lydia 🙂 Vi ska även rida för honom imorgon eftermiddag.

Gammal bild men solen skiner idag också! Snön lär dock ta lång tid på sig att smälta, det är ju en del hehe.