Att göra antagningsprov (psst, sök!)

Den 16 april stänger ansökan till hippologprogrammet och kanske är ni en del som velar på om ni verkligen ska skicka en ansökan? Självklart ska ni det tycker ju jag då 😉 Jag menar det verkligen när jag säger att jag går världens roligaste utbildning!

För att få möjlighet att komma in på hippologprogrammet så krävs ett godkänt antagningsprov som görs på den anläggning som utbildningen sker på. Provet är till för att du som framtida elev ska kunna hänga med i utvecklingen och ta till dig av utbildningen, men det är långt ifrån så skrämmande som vissa kanske tror.
Provet innehåller tre moment, för islandshästinriktningen är dessa ridning i ridhus/ridbana, ridning på ovalbana och häst vid hand. Detaljerad beskrivning av dessa finns att läsa här: klick klick.

Kanske träffar du på Hella under dagen?

Innan proven drar igång så träffar alla ansökande personer från SLU och anläggningen samt representanter från HAS = hippologernas akademiska studentkår för att få veta om dagen samt utbildningen. Möjlighet till att ställa all världens frågor och funderingar finns under hela dagen 🙂
När jag gjorde provet så var momenten i ordningen nedan. Detaljerad information om hur momenten går till finns som sagt här: klickediklick, men jag skriver en liten kortis ändå.

Häst vid hand/hästhantering: Här ska du visa att du kan hantera en häst, prata och komma ihåg instruktioner samtidigt, typ 😉 Du hanterar hästen med säkerhet; rätt utrustning på dig och hästen (hästens garderob blir du visad till), binder upp hästen i rätt ände, inte sitter skräddare och kratsar hovar… ja lite så! Ni som gör provet går i samlad trupp till ridhuset där ni får bekanta er med hästen ni fått tilldelad, det är erfarna hästar som gjort det här ett x antal gånger redan, mycket snälla individer! En och en får ni gå till bedömarna och ställa upp hästen, presentera er och sedan visa hästen enligt instruktioner ni fått innan. Mitt tips: se självsäker ut/häng inte upp dig på småsaker! Fake it til you make it liksom 😉 Bedömarna kommer inte underkänna dig om du säger fel namn till hästen, glömmer du så hitta bara på något. När jag gjorde hästskötarexamen (samma moment) så glömde jag föräldrarnas namn så jag sa min häst Hugurs istället.

Ridning i ridhus/ridbana: Här rider alla ansökande i grupp på skolans erfarna hästar. Ridningen sker på instruktion och under provet byter man häst med varandra en gång. Här behöver inte bedömarna se att du är en proffsryttare, då skulle du ju inte behöva gå utbildningen 😉 Du ska bara visa att du säkert och medvetet kan rida och styra runt en häst utan att göra tokerier som att dra hästen i munnen och flaxa med skänklarna, sitta baklänges i traven eller stå på huvudet när du sitter av. Mitt tips: Lita på det du kan och bli inte nedslagen om du inte rider ditt allra bästa. Kom ihåg högerregeln när du rider, ha översikt så du inte krockar med någon. Och som sagt, lita på det du kan redan, tänk inte på det du inte kan. Du vill ju gå utbildningen för att lära dig något 🙂

Ridning på ovalbana: Samma här, ridning i grupp på instruktion på skolans hästar samt ett hästbyte. Lite samma som med ridningen på ridbana, säkerhet och inget knas. Ni kommer få rida i samtliga gångarter där galopp och pass görs en och en, galoppen ska ha en ökning. Mitt tips: Fortfarande att lita på det du kan, du behöver inte vara ett proffs! Angående passläggning så får man stöd om man är oerfaren. När jag gjorde provet var det en som aldrig ridit pass förut, men hon gjorde det jättesnyggt ändå efter en liten genomgång. Det är helt fantastiskt roligt att rida pass så att få en sträcka ska man vara glad för 😉

Om du har tur så får du rida Ymir 😉

Dessa moment kommer då bedömas av bedömarna (nähä??) och ges underkänt eller godkänt genom en siffra. Bedömningen är 5-10 MEN, men men men, prestationsångesten kan du lägga åt sidan. Jättesvårt för många, jag är en av dom, men något att lära sig. Pressen att få höga poäng gör dig inte till en bättre ryttare (eller för vissa kanske? Men antagligen inte för många). Tänk inte på siffran, tänk på att göra det du ska 🙂

Mitt tips av alla tips: Förbered dig. Återigen, detaljerad information om hela dagen finns här: kliiiiick. Jag har/hade turen att vara väl bekantad med hela Wången-grejen och allt som hör till samt att jag sällan blir påverkad av nervositet – jag blir mest pirrig. Men jag vet att många blir nervösa och oavsett hur du reagerar i situationer som den här så rekommenderar jag att läsa på. Med internet är det ju busenkelt 🙂 Om du läst om antagningsprovet och är bekant med det, så går mindre energi åt att känna ”vad är det jag håller på med??? *skriker inombords*”.

Jag har en vana av att rida väldigt mesigt när folk bedömer mig, så mina poäng var inte att hänga i granen direkt. Men bedömarna såg att jag var hästvan, att jag hade någon sorts ridkänsla och att jag skulle hänga med i utbildningen. Dom ser igenom nervositet och har full förståelse för att den finns, trots att deras ”examinations-face” är på 😉
Min rekommendation är 100% att om du funderar på det, SÖK och PROVA! Det är en erfarenhet, en upplevelse och möjligtvis en investering på din framtid. Du kommer träffa härliga människor, rida på trevliga hästar, ha världens finaste utsikt och äta god mat. Att göra antagningsprovet betyder inte att du måste bestämma dig för att gå utbildningen, men att göra antagningsprovet är din chans att få börja den om du vill!

Ett till tips: Fråga 🙂 Vi hippologstudenter finns lite här och var, lärarna svarar gärna på frågor och SLU finns till förfogande. Mig kan du fråga om allt, inga frågor är för dumma och är dom det så har jag också undrat över dom. Jag finns på facebook, instagram fannykristoffersson, bloggis och så kan du maila kristofferssonfanny@hotmail.com också.

Information om hela alltet angående hippologutbildningen: klickur.

Hoppas vi hörs och ses 🙂