Kiropraktor och sidförande

Igår fick Samba lite knak och brak när kiropraktorn kom till stallet 🙂 Några småsaker fanns att rätta till så får se hur det ser ut nästa gång. Jag tänker så med friskvård till hästen att som människa kan det hjälpa otroligt mycket med massage och annat – saker som kan vara svårt att träna bort själv. Därför vill jag regelbundet kolla upp Samba för att veta hur hon ser ut i kroppen och fixa till snedheter innan de eskalerar. Träning är såklart viktigast och jag är noga med liksidighet, men tror det hjälper träningen att kolla upp regelbundet 🙂

Måste berömma Kaisa också för en liten sak vi gjorde idag. Jag red och tänkte prova på att ge sidförande hjälper – det gick! Vet inte hur snabbt det brukar gå riktigt, men Kaisa gjorde det på en gång åt båda hållen i flera steg. Jag var snabb med att ge eftergift så hon förstod vad som var rätt.

Annars är det ganska lugnt för stunden i skolan. Lite som en mellanperiod där gamla uppgifter är klara och nya inte kommit än. Snart börjar genetik- och avelsblocket och vi ska få en mineraluppgift. Pedagogiken är snart klar, vi har ett tillfälle kvar innan examination i undervisningsmetodik/ridledare. Även tappskokursen ska avslutas med teoretiskt och praktiskt prov.
Har fått resultat på de sista skrivuppgifterna i pedagogiken och båda var godkända, tjoho! Får sen när resultatet från tentan i hästens beteende kommer.
Tre och en halv vecka kvar är det av unghästblocket, det känns lugnt men dags att börja rida ut och rida på stora ytor!