Att rida in en häst

Det är så roligt att ha två unghästar att rida in! Speciellt när de är varandras motsatser på många plan 🙂 Jag har aldrig tänkt att jag vill hålla på så mycket med inridning och att det är lite sådär på min lista över favoritsaker. Men måste ändra mig lite där, det är faktiskt riktigt roligt!

Samba och Kaisa är faktiskt på samma nivå nu haha, trots att jag har hållit på med Samba mycket längre. Men eftersom att Samba är min egen och vi inte har någon egentlig tidsgräns på inridningen så har jag ingen stress, vi tar det chill 🙂

Kaisa är äldre än Samba och det verkar som att hon har varit väl hanterad innan. Hon har hittills varit otroligt vänlig, enkel och positiv att ha och göra med. Ställer upp på allt 🙂 I korallen kan jag styra gångart, stanna och byta varv själv, har dock alltid haft med mig någon som står i mitten men vi behöver ingen hjälp därifrån. Tanken är att vi ska börja rida ut nu (efter en annan häst såklart). Vecka 11 är det examination och då ska vi kunna rida själva i helst alla gångarter, rida olika vägar och kunna flytta för skänkel. Vi ska även visa longering, häst vid hand och handhästridning.

Min vän fick sitta upp på Samba igår, så roligt att se henne bli riden!

Samba är 3,5 år och jag började med henne i början av november förra året, då var hon i princip ohanterad så steg ett var att få tag på henne och sätta på grimman. Hon var och är väldigt nyfiken och följsam men samtidigt vaksam, så jag fick börja med lugna rörelser så hon kände sig trygg med att stanna hos mig.
Idag kan vi rida själva i korallen och gissar att det går i paddocken också, har inte provat bara. Men vi har ridit i paddocken utan lina, men medhjälpare i mitten 🙂 Det är dags även för Samba att börja ridas ut. Tänkte göra det för någon vecka sedan men som sagt, vi har ingen stress så jag backade ett steg för att se om hon var helt med på noterna. Samba har lite humör och gillar att veta sina gränser, annars blir hon lätt orolig i huvudet och provar sig fram för att försöka förstå vad hon ska göra. Men otroligt rolig och personlig att ha och göra med, tycker om henne så mycket! De gångerna jag ridit henne nu har jag inte velat sitta av, hon blir en helt amazing ridhäst i framtiden tror jag och hennes gångarter kommer bli underbara. Tror extra mycket på tölten 🙂
Det mål jag har med Samba är att innan nästa år kunna rida ut själv i alla gångarter och kanske åka på en av tävlingarna gymnasieeleverna anordnar på Wången för att miljöträna. I vår vill jag visa henne exteriört på avelsbedömning, full visning hoppas jag på till nästa år när hon blir 5 🙂

Det roliga med att rida in hästar är att även de minsta sakerna kan kännas stora. Igår ville jag nästan grina när min vän kunde vända utåt ifrån mig när hon red Samba 😉 Jag blir extra noggrann också, hästen ska följa mig och mina signaler när vi leder, den ska stå blick stilla vid uppsittning, den ska stå stilla på stallgången och så vidare. Något jag ska komma ihåg med de äldre hästarna också!