Hur är det att utbilda sig på Wången?

Nu är det ett tag kvar till val av både gymnasiet och universitet, men jag tänkte berätta nu hur det är att gå på en utbildning på Wången och berätta det jag ville veta när jag började både som gymnasieelev och universitetsstudent.

På Wången finns det mesta! En enorm fördel med att gå här är alla möjligheter. Här finns kunniga människor av alla sorter. Lärarna är oerhört kompetenta, personalen hjälpsam och eleverna kommer till skolan med väldigt skilda erfarenheter som man kan ta del av. Du kommer inte bara sitta i ett klassrum och höra om saker eller rida/köra bara för att det står på schemat. Det finns stor variation och ett engegemang som man är duktig på att använda sig av till elever och studenter.

Jag på Ymir och min bästa vän Lovisa på Gambri.

På Wången finns ridlärare, körlärare, ämneslärare, hovslagare och hovslagarstudenter och veterinär. De här kommer man få träffa på och lära sig av, samt kunna använda till skolans och privata hästar.
På anläggningen har du sex stallar och bra hagar, möjlighet till lösdrift, active stable, skrittmaskin, konvalescenthagar, skolhus med klassrum, ridhus, paddock, två rundkoraller, travbana, backbana, ovalbana, passbana (plus den gamla passbanan), bra skogsvägar,, hovslagarhall, veterinärrum/klinik, elevboende, stugor och hotellrum samt wångens wärdshus där man kan äta sig riktigt rund och go.
Egen häst får tas med och stå i skolans privatstall. Allt nämnt ovan får självklart brukas av egen häst också. Har du inte hästen på skolan så får du använda anläggningen ändå, så länge inget är bokat 🙂

Jag och Drottning på ovalbanan. En häst jag lånade ca två månader under mitt andra år på gymnasiet.

Skolans hästar tar vi elever och studenter hand om växelvis. Man har jour i grupper om tre eller fyra vilket gör att man får arbeta med olika människor och lära känna varandra. Vi har bra feeling i stallen! Här trivs man 🙂
Skolans hästar kommer du också rida eller köra på lektionstid. En egen sköthäst har man också alltid/i perioder som man tar hand om lite extra. Lite olika upplägg på trav och island. Vill du rida egen häst, om du har, på lektionstid så får du göra det ibland i samråd med lärare.

Den här utsikten är en av alla fördelar med att ha jour 😉 Soluppgångarna är helt, heeelt fantastiska!

Som gymnasieelev bor du på elevboendet. Fem hus finns, två av husen har bara dubbelrum och de andra enkelrum. Alla hus har genemsamt allrum med TV och kök. I rummen finns egen dusch och toalett, så aldrig bråk om vem som ska duscha först 😉
När jag gick i trean så fick vi lyxiga 120-sängar. Vet inte om alla rum har det än, men tror det är på gång. Man sover bra! (Om du inte blir väckt av spökena, hehehe)
Jag bodde i E-huset, som är längst upp. Mitt favorithus såklart, trots den branta backen upp 🙂 Vi hade en väldigt härlig gemenskap i huset, vet att det även är det nu. Jag hade väldigt roligt när jag bodde där.

Hur mitt rum såg ut ett tag – En natt i ettan då det var storm och hela huset sov i allrummet. Ett av alla minnen man aldrig glömmer.

Som vuxenstuderande ordnas boende på egen hand. I Alsen finns en grupp lägenheter där de flesta bor. Jag bor där nu, ca två km från skolan. Boenden finns lite överallt häromkring, viss möjlighet finns att bo på Wången. Det brukar inte vara problem att hitta ett ställe för nya studerande. Undrar man så kan man kontakta Wången eller Krokomsbostäder, eller nuvarande studenter för andra kontakter.
Jag trivs väldigt bra här 🙂
Stallplatser finns också lite överallt häromkring om man inte vill ha häst på Wången. Egen häst är dock inget krav.

Jag har en liten kärlek för filtar och plädar 😉

Som studerande på Wången har man faktiskt det mesta man kan önska sig. Det är en plats att växa och utvecklas på och det finns oändliga möjligheter. Här kan du gå om du vill bli bäst i världen på hästar, eller bara spendera dina sista skolår på en bra och härlig plats där du kan ha roligt.
Jag hade jätteroligt här som gymnasieelev och jag har ännu roligare nu som universitetsstudent. Man ska bara komma ihåg att ta hand om sig själv och låta sig själv har roligt. Här finns många unga människor och det är inte en dans på rosor att vara ung, men stöd finns i alla dess former och möjlighet finns till att kunna bli den bästa versionen av sig själv.

Det är svårt att sammanfatta allt i text, så jag lämnar det så här och så får ni väldigt väldigt gärna fråga om ni undrar något, oavsett vilken utbildningen ni är intresserade av.
För mer information om själva utbildningen så finns Wångens hemsida.
Jag finns här på bloggis, men också instagram där jag heter fannykristoffersson.