Glömsk student

Förra veckan hamnade bloggis lite för långt bak i hjärnan så det blev lite tomt här hehe. Får blogga lite extra framöver.

Förra veckan kom vi igång med lektionerna efter jul. På ridlektionerna övade vi på tömkörning, arbete från marken och longering som vi ska examineras i senare. I pedagogiken ska vi den här veckan börja undervisa gymnasieettor men förra veckan red vi på island för varandra med Ullis som coachade den som instruerade, väldigt bra upplägg. Sporthästens friskvård hade sin sista vecka och vi besökte frösö ridklubb för att se anläggningen och fundera vad som var bra och vad som skulle kunna bli bättre. Det var dock väldigt trevligt där och de som arbetade på ridskolan hade ett väldigt sunt och öppet tänk 🙂 Utanför skolan så hade jag även mina första ridlektioner på G.Einarsson islandshästutbildning vilket var roligt. Det tar nog några veckor att lära känna elever, föräldrar och hästar och få lite flyt men det ska bli roligt att instruera regelbundet igen.
Samba vilar lite halvt fortfarande, hon får röra på sig i longering/löst i ridhuset och i skrittmaskinen. Hon ska få sättas igång lite av en annan så det blir bra gjort och så att jag får börja om lite med mig själv. Jag har lite svårt att hantera Sambas energi ibland 😉

Idag på ridlektionen pratade vi om och tränade på övergångar. Skritt-trav, trav-galopp och skritt-galopp på bestämda punkter. Bra övning och jag fick flera fina galoppfattningar främst i vänster varv på Gambri.