Studiebesök

Dagen började med jour i active stable där jag har haft pass igår och idag. Där ser man till att det finns hö i foderautomaterna, att halmen är tillgänglig och så ska det mockas. Till hjälp har man mockmoppen Elof:

Efter det var det passexamination i ridhuset, jag red lilla Ymir och det gick väl ok. En bra läggning fick vi men tyvärr två som var mer röriga och resulterade i delvis korsgalopp. Pass kräver sitt fokus och den hade jag inte riktigt, men jag löste situationen så gott jag kunde och det blev godkänt. Tråkigt bara att inte få till det så bra jag vet att jag kan!

På eftermiddagen var hela klassen på studiebesök hos Jan Persson som har quarterhästar! Jätteroligt besök på en otroligt fin anläggning med smarta lösningar och vacker utsikt. Härliga och roliga att prata med. Tror det skulle vara mycket lärorikt att rida lektion för Jan, utbyte mellan discipliner är viktigt för att utvecklas tycker jag, man kan alltid lära av varandra.

Hästarnas utsikt över fjällen. Hästarna får leva naturligt i flock med fri tillgång på grovfoder så gott det går. Den cremellofärgade är en hingståring, mamman i bakgrunden var väldigt vacker med en guldfärgad päls.

Ridhuset som var öppet på ena sidan och nät på andra (med fjällutsikt som syns lite vagt på bilden). Undrade om det aldrig snöade in, men de berättade att det max blev några decimeter men väldigt sällan. På grund av att det är öppet så blir det inte heller fuktigt och sådär råkallt som det kan bli i många ridhus. Häftigt att en sån lösning faktiskt fungerar i Jämtland!

Stallen var likt ridhuset öppna på ena sidan, alltså ingen vägg alls. Här snöade det heller aldrig in. Smart, billig och hästvänlig lösning med tanke på exempelvis belysning och ventilation som inte behövs. Ett sånt stall skulle jag kunna tänka mig! Hela konceptet var väldigt smart utformat som begränsade stallarbete = mer tid till kvalitativ träning av hästar. Mycket inspirerande, vill absolut komma tillbaka eller få hit Jan för att ta del av träningen också!

Från imorgon till söndag ska jag jobba i stallet där jag har Samba då dom ska åka ner till romme för att tävla. Planerar att varva tentaplugg med mys med hästarna och så måste jag ta mig tid till att putsa sadeln (sa när jag köpte den att: den här ska jag sköta om!… smörjt den en gång). Fint väder ska det bli ganska mycket av så det blir härligt. Ska åka till wången dock för att rida Lydia också. Det går bra för oss nu! Har fått koll på alla hörn och vet hur jag ska förbättra saker.

1 kommentar