Ymir från Slätterne

Sista veckan på höstterminen har vi hippettor ett ridprov som examination. Från och med nu (vecka 45) så kommer vi då rida samma häst som vi ska ha på provet.
Jag har Ymir, eller Lilla Ymir som han kallas, och eftersom att jag tycker om honom så mycket så ska han få en liten presentation här så att alla får se hur go och fluffig han är 🙂

Ymir är en valack på 16 år och har alltid varit en väldigt omtyckt skolhäst. Han är femgångare med ganska stabila gångarter, men passknappen är lite rostig så om man trycker på den så kan man få ruckla lite för att stänga av den 😉 Det är inte de flottaste gångarterna men Ymir är väldigt ridbar och välutbildad.

Den här hästen är bland de allra snällaste och goaste. Han är en sådan där typisk islandshäst som anpassar sig efter ryttaren. Det kan gå trögt framåt ibland men andra gånger låter man som jultomten när man försöker ta ner honom på jorden lite (hooo hoo hoo) 😉
Ska du fatta galopp på Ymir så är du smart om gör det på olika ställen varje gång, han är en rutinerad skolhäst och vet han uppgiften så gör han den gärna före dig. Kan också ske vid passläggningar, den där galoppsträckan genom kurvan är ganska onödig enligt honom.

Ymir är faktiskt helt underbar, tycker någon annat så har den fel 🙂 Så vänlig och duktig, och fluffig! Jag är ännu inte helt säker på om det är en häst eller en nallebjörn.
Det är ett privilegium att få hänga med Ymir, det tror jag också många fler känner. En av mina få hjärtehästar.