En annorlunda hösttermin!

Under en termin på Lincoln University här i Nya Zeeland så läser man som kandidatstudent fyra olika kurser för att få ihop till en full termin. Upplägget är dock lite annorlunda än hemma i Sverige då alla dessa kurserna läses samtidigt. Terminen består utav 12 veckor med föreläsningar och ”studiebesök” där man efter de första 6 veckorna har ett lov på 2 veckor. När alla 12 veckor med föreläsningar har avklarats så får man en vecka ledigt för att tentaplugga och sedan har man en sluttenta i varje kurs under den sista veckan.
Föreläsningsschemat ser väldigt annorlunda ut för alla då alla har valt olika kurser men en vanlig dag för mig bestod oftast utav entimmes föreläsningar i alla fyra olika kurser och ofta en längre labb i en av kurserna varje dag. Detta uppläget gjorde att det blev lite mer gymnasiekänsla över studierna då man läste många olika ”ämnen” varje dag, lite på gott och ont.

Hur schemat kunde se ut, många av ”hålen” fylldes med labbar och studiebesök.

Det kunde bli mycket att hålla reda på från och till med inlämningar, presentationer och duggor i alla olika ämnen lite samtidigt. Det var ingen kursansvarig eller föreläsare som kunde se till så att uppgifter i de olika ämnena inte kraschade med varandra då alla studenter hade olika scheman med olika ihopsättningar av kurser. Därför kunde det hända att man någon vecka hade det väldigt stressigt medans andra veckor var helt lugna, inte en superbra balans alltid. Dessutom var det väldigt mycket plugg under sista veckan för att skriva 4 olika tentor under 1 vecka, men det gick! Det var dock samtidigt väldigt kul att läsa varierande kurser samtidigt, man fick en bra blandning och blev aldrig direkt trött på något ämne. Dessutom lyckades jag välja bra kurser som hängde ihop med varandra lite och kunde därför utnyttja vad jag hade lärt mig under föreläsningar i en kurs i mina arbeten i en annan kurs. Det var ett bra sätt att få en inblick i hur olika ämnen och arbeten hänger ihop!

Hur mina eftermiddagar under veckorna med mycket plugg såg ut.
Hur mina eftermiddagar under veckorna med lite mindre plugg såg ut!

De kurser jag läste var New Zealand Ecology and Conservation, Field Ecology Methods, Animal Physiology and Animal health. Jag tänkte berätta lite mer om de olika kurserna i ett annat inlägg!