Utbytesstudier, var, när och hur?!

Hej igen!
Jag tänkte ta tillfället i akt och berätta lite om hur jag hamnade på Lincoln University i Nya Zeeland. Redan när jag började mina studier vid etologi och djurskyddsprogrammet för lite drygt ett år sedan så var jag övertygad om att jag någon gång ville testa på att studera utomlands (och Nya Zeeland har ju alltid varit drömresemålet). Att det skulle blir redan under min tredje termin hade jag dock ingen aning om!

Jag började med att diskutera möjligheterna till en utbytestermin med programstudierektor Claes. Efter att ha kollat över framtida kurser och schema så blev jag rekommenderad att termin tre, det vill säga höstterminen i tvåan, var den bästa terminen att åka då jag inte skulle missa obligatoriska moment då.
När det var bestämt så insåg jag att jag var tvungen att söka utbytesplats redan under min första termin på SLU, vilket kändes helkonstigt! Det kändes som att jag knappt hade hunnit flytta till Uppsala och lära känna SLU och min klass innan jag planerade en flytt därifrån. Snacka om rastlös haha!

Magiskt mail med antagningsbesked från SLU, jag fick mitt förstahandsval!
Antagningsbesked från Lincoln University

Nu är jag dock på plats i Nya Zeeland (och ha varit i nästan 4 månader redan!) och är supernöjd med mitt val! Jag är så glad att jag tog tag i det och sökte till drömplatsen även fast att det kändes tidigt och lustigt. All jobbig planering och organisering innan flytt känns nu helt värt det. Så mitt tips är, om du funderar på det gör det!!

Efter en alldeles för lång flygresa…
På plats och redo!
Lincoln University library