Nytt på bloggen!

Hallå där!

Nu har det varit tomt på den här bloggen ett tag.. men det ska det bli ändring på! Jag har nämligen fått den stora äran att ta över bloggen för ett tag framöver, så himla kul!
Jag heter My Strömgren, är 26 år och kommer ifrån Karlshamn i södra Sverige.

Turistar innan terminsstart i Nya Zealand

Jag har precis börjat mitt andra år på etologi och djurskyddsprogrammet på SLU i Uppsala, mitt andra år har dock fått en liten annorlunda start än vanligt. Min höst-termin började nämligen redan i Juli då jag flyttade till Nya Zealand för ett halvårs utbytesstudier här! Jag har nu snart studerat en hel termin vid Lincoln University i Christchurch på Nya Zealands sydö. Det har varit himla roligt och lärorikt men tiden har gått alldeles för fort som vanligt när man har kul.. Jag kommer berätta mer om mina studier här i kommande inlägg!

Lincoln university campus
Andra utbytesstudenter från Österrike och USA

Om jag ska berätta lite mer om mig själv, jag har varit intresserad av djur och natur så länge jag kan minnas. Under min uppväxt har jag tränat och tävlat hästar och spenderat mestadels av min lediga tid i stallet.

Lite sommarkänsla, finns det någon bättre doft än hästdoft en varm sommardag?!

När jag gick ut gymnasiet hade jag inte en blekaste aning om vad jag ville göra näst (som många andra!).. Jag bestämde mig för att det där med att plugga på universitet var nog inte min grej och att upptäcka världen lät mycket mer lockande! Jag insåg dock ganska snabbt att upptäcka världen inte är den billigaste hobbyn man kan sysselsätta sig med och var därför tvungen att hitta jobb på vägen. På så vis fastnade jag i vintersäsongandet, och spenderade 5 år som skidinstruktör på de flesta ställen där jag kunde hitta tillräckligt med snö.

En vanlig jobbdag i Australien (japp, jag hittade snö även där)
En ledig dag på säsong i Kanda

Efter 5 år kände dock både jag och mina fötter att ett liv i pjäxor är allt annat än himmelskt och började därför letandet efter en universitetsutbildning som kunde passa mig.. Lättare sagt än gjort!! Tillslut (efter att ha läst ett par bloggar, bland annat denna) så hittade jag rätt på etologi och djurskyddsprogrammet och är mer än nöjd med mitt val! Bättre sent än aldrig haha.

Kaffepaus i solen mellan föreläsningar på Ultuna
Några av oss avslutade vårt första år på etologi och djurskyddsprogrammet med maj-bal

Så, to round things up, jag kommer att skriva lite om mina studier här i Nya Zealand men även om hur det är att plugga hemma på SLU. Om ni har några frågor eller om det är något speciellt ni vill att jag ska skriva om så är det bara att kommentera! Jag ser fram emot dela med mig av mitt studieliv framöver och förhoppningsvis hjälpa eller inspirera någon mer där ute!

Ha det fint!