Valborg

Förra helgen var det valborg, vilket är en av Uppsalas största händelser. Jag började ”fira” i söndags, på kvällen gick jag hem till Denice där Elin och Sara var. Vi förfestade en stund innan vi begav oss ut till Värmlands nation. Resten av kvällen bestod av dans, sång och bra snack med både kända och kända personer, precis som en bra utgång ska göra. På väg hem gick vi en sväng inom Max.

På måndag var det dags för det ”stora” valborgsfirandet. Dagen började med att jag åkte till ekoparken för att möta upp Denice, Elin och Sara och äta brunch. I ekoparken hänger väldigt många personer, framförallt studenter, under morgonen och det brukar vara svårt att hitta plats eftersom det är så många personer där. Ofta möter man nytt folk vilket kan vara roligt och om man har tur ser man även någon man känner i folkvimlet. Vi satt där tills klockan var 16, men det finns även andra aktiviteter man kan gå vidare till under dagen. Det är bland annat forsränning i Fyrisån inne i stan, där studenter bygger egna flottar som de sedan ska lyckas åka i Fyris med utan att ramla, och där brukar väldigt mycket folk samlas. Sedan är det mösspåtagning i Carolinabacken, där har jag aldrig varit så vet inte riktigt vad som händer där men tror att det är en kör som sjunger bland annat. Sedan är det även champagnegalopp på nationerna. Jag var på Östgötas champagnegalopp när jag gick i ettan, och det var väldigt roligt. Det går ut på att man sprutar champagne på varandra och man blir verkligen dyngsur så det gäller att ha oömma kläder på sig!

På kvällen mötte jag upp min granne Jocke och sen gick vi till en fest hos hans kompis. Det var ett skönt gäng som spelade kort innan vi bestämde oss för att gå ut på stan. Eftersom det hade varit fest dagen innan också och på dagen stannade vi inte ute länge innan det blev dags för hemfärd. Den första maj spenderade jag hemma med en kompis och åt pizza.

Utanför domkyrkan, 2 bilder från ekoparken och sista bilden är från 2016 när Vera och jag var på galoppen.