Dag 6-8 Ol Pejeta

Dag 6 började med att vi åkte till Ol Pejeta som är en nationalpark. Det första vi gjorde var att sätta upp tälten och sedan åt vi lunch tillsammans. Därefter hade vi en liten föreläsning som handlade om vilken utrustning man använder då man spårar djur samt hur de identifierar lejon med hjälp av prickarna som de har vid nosen. Sedan var det dags att se på schimpanser. Det finns inga vilda schimpanser i Kenya, men i Ol Pejeta har de ett stort hägn som de håller schimpanser i som har varit med i tex cirkusar eller hållits som husdjur. Detta gör de alltså för att schimpanserna ska få ett så bra sista del i livet som de kan. Vi fick även se hur de tog initiativ till lek med djurskötarna. Efter det besökte vi en blind noshörning som också går i hägn, eftersom den troligen skulle dött om den hade gått fritt och tillsist var det dags för kvällssafari. Vi fick se gepard, elefant och lejon (de två sistnämnda på väldigt långt avstånd) men vi var nöjda då det var den första riktiga safarin. Vid middagen hade de tänt en stor brasa som vi satt runt och över oss lös det otroligt många stjärnor, precis som man har hört det skulle göra från andra som varit i Afrika.

Dag 7 började 06.00 med morgonsafari, och sedan var det frukost. Innan lunch åkte vi ut för att titta på deras korridorer (vägar som alla djur utom noshörningen kunde ta för att förflytta sig till andra nationalparker) och lyssna på forskningen som bedrivs vid dessa ställen. Vi fick även byta batterier och minneskort på kamerorna som satt uppe. Efter lunch åkte vi ut till en människa som har en ranch med kor i Ol Pejeta. Han berättade om hur de sköter sina kor i nationalparken, hur samgåendet med vilda djur går till och hur slakten går till. Vissa saker var där bättre än hur det var i Sverige, så som att korna fick gå förbi slakthuset varje dag i 2 veckor innan slakt så de var inte rädda när de skulle gå in där. Dessa kor bedövades även med bultpistol innan de avblodades. Efter det åkte vi på kvällssafari.

Sista dagen i Ol Pejeta blev fylld med lejon, när vi åkte ut på morgonsafari började vår chaufför köra väldigt snabbt, och det var för att det låg en lejonhane och en lejonhona  nära vägen. Vi fick även se de para sig, och för mig som älskar lejon tyckte det här var en av de bästa sakerna på hela resan. När vi sedan åkte vidare var det en elefant som gick över vägen väldigt nära oss och vi fick även se en giraff stå och dricka vatten. Efter frukosten åkte vi ut och spårade lejon, vi åkte till och med utanför vägen med personalen som jobbade där och det slutade med att vi fick se 6 lejon så häftigt!! En annan grupp var och tittade på när 3 elefanter blev sövda, vilket de också berättade var väldigt coolt. Man kunde alltså välja om man ville se sövningen (som Jens hade fixat dagen innan att man kunde få se, inte standard att det sker på resan) eller spåra lejon. Sedan var det dags att lämna Ol Pejeta för Mpala. Efter ännu en lång och väldigt guppig bilresa var vi framme, och då började vi med 2 föreläsningar om själva forskningscentret/nationalparken vi var i och sedan en om vildhundar och rabies. Sedan gick vi till en grotta, och när vi väl kom tillbaka därifrån fick vi duscha för första gången sen Nanyuki (gissa om vi var dammiga!) därefter var det middag och så träffade vi på en student från SLU som gjorde sitt masterarbete där nere om mastit hos kor. För övrigt var det även första gången sen Nanyuki vi kunde gå på en riktig toalett, i Ol pejeta var det ett hål i marken med två skynken runt.

Det var i Ol pejeta vi såg flest djur, bland annat hyena, kände dock att det fick räcka med bilder i det här inlägget men det kanske kommer fler därifrån senare. Det fotot med pålarna som sitter i marken är korridoren som det forskades vid.

Såg förövrigt att det blir väldigt långa inlägg nu, kan hända att jag skriver om ett ställe i flera inlägg framöver så det blir lättare att läsa.