Dag 1-2 Nairobi

Vi landade runt 10 på morgonen i Nairobi. Där väntade vår lärare Jens med en stor buss som vi lastade in våra väskor i och sedan åkte vi till ett ställe där vi åt lunch. Innan resan tänkte jag att maten i Kenya bara skulle bestå av ris och bruna bönor, men oj vad fel jag hade. Maten har varit fantastisk under resan och den började med en stor buffé med alla sorters rätter man kan tänka sig. Det var även en väldigt fin miljö och det var över 20 grader utomhus så vi välkomnandes på bästa tänkbara sätt. När vi hade ätit åkte vi vidare till stället vi skulle bo på som hette Wildbeest, vi lämnade våra väskor och sedan åkte vi till ett giraffcenter. Där bevarar de den utrotningshotade Rothschild giraffen och utbildar människor. Man får även mata giraffer där, alltså lever djuren i fångenskap tills de som inte används som avelspar får släppas ut i det vilda. Vi hade även en föreläsning där innan vi åkte vidare till ett köpcenter för att fixa sim-kort till mobilen och därefter åkte vi till campingen och sov.

Dagen efter begav vi oss till ett köpcenter igen för att äta lunch och handla lite saker. De köpcenter som vi såg i Kenya var oftast instängslade och varje gång man skulle gå in där gick man igenom en säkerhetskontroll. Efter lunch åkte vi till David Sheldrick elefantcenter där de tar hand om övergivna elefantkalvar och uppfostrar de tills de är i 3-4 års åldern då de släpper ut de igen. De pratade om elefanterna och om någon av kalvarna gick fram till stängslet fick besökarna klappa dessa. Vi har haft väldigt många diskussioner huruvida vi tycker att det är centret är bra. Vi har ifrågasatt hur många elefantkalvar som faktiskt hittas utan flocken, hur närgångna elefanterna är med människor när de släpps ut i det vilda då de lever så nära människor under deras första levnadsår och hur bra de klarar av livet i det vilda. När vi åkte därifrån var det dags att bege sig till Naivasha där vi skulle campa i 3 nätter. Väl framme satte vi upp tälten, åt middag och sen gick vi och sov.

Bilder från djur vi såg vid lunchstället, giraffcentret i Nairobi, David Sheldrick och en utsiktsplats vi körde förbi till Naivasha