Etologi 2 – 15 hp & PBL

Som ni vet har vi påbörjat kursen etologi 2 nu. Nästa år kommer denna kursen tas bort och ersättas med etologi & antrozoologi 2 men jag kommer ändå beskriva lite vad vi gör i den här kursen. Det är även den första valet vi har gjort då det gäller vilken kurs i utbildningen man vill gå och då kunde man välja antingen denna eller djurskydd- välfärd och etik -2.

Som vanligt har vi Problem baserat lärande i denna kursen. PBL har vi i de flesta av våra kurser och går ut på att vi får en text/bild/film som har något med djur att göra. Utifrån materialet ska vi diskutera fram olika frågor med kursmålen som utgångspunkt. Vi ska sedan besvara dessa på nästa möte med understöd av vetenskapliga artiklar. Tex idag hade vi ett PBL-möte där vi hade fått en text om tvättbjörnar och deras problemlösnings förmåga. Utifrån den texten kom vi fram till dessa frågor: Hur är problemlösnings förmågan hos olika arter? och hur kommer djuren fram till de olika lösningarna?

Förutom PBL:möten har vi gruppdiskussioner med fokus på olika ämnen. Igår diskuterade vi metodik. Inför varje diskussion ska vi läsa två vetenskapliga artiklar. I kursen ska vi även träna skolans getter (ser väldigt mycket fram emot detta moment!), vara handledare till åk 1 , genomföra ett projektarbete där vi jämför två olika observationstekniker, göra ett metodikarbete och ett arbete som behandlar beteendeekologi. Individuellt ska vi även göra en hemtenta.

Några intressanta föreläsningar som vi kommer ha är: kognition, inlärning och träning av djur. Vi ska även ha en föreläsning med Per Jensen som jag också ser fram emot.

En bild från när vi hade en fysiologi lektion med getterna i åk 2 och de precis hade fått killingar, en av mina bästa stunder på SLU. 

Röd panda från Kolmården 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *