Studiebesök del två

En annan jätterolig studieresa som vi gjorde var i kursen Field Ecology Methods. Vi åkte iväg över en helg, två nätter, till ett område lite mer inåt landet från Christchurch precis där bergskedjan började. Väl där testade vi våra project proposals som vi hade jobbat på under i stort sett hela terminen (denna studieresan var i slutet av terminen). Vi fick möjlighet att genomföra några olika tester för att undersöka vilken metod som skulle fungera bäst för vårt projekt för att få bästa resultat. Mitt projekt handlade om jaktbeteende hos de rovfåglar som fanns i området, det vill säga New Zealand Falcon, Harrier Hawk och Morepork. Jag satte upp ett par rörelseaktiverade kameror med harkött som bete framför för att fånga bilder och information om vad som tar betet och hur olika terränger påverkade resultaten.

Ett himla roligt projekt och väldigt rolig studieresa (trots regnigt väder)! Jag önskar lite att jag kunde stanna kvar för nästa kurs som är en sorts uppföljare på denna. Där får man utföra sitt projekt till fullo och åker på samma studieresa fast under en hel vecka istället för att samla data. Det hade varit SÅ kul att få göra, men jag hoppas att de ger mitt projekt till en annan utbytesstudent som kommer för att läsa nästa kurs till våren istället!

Här nedan är ett par bilder från denna studieresa,